- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Podstawy metodologii badań językoznawczych 3221-S1-FBA-PMBJ-OG
Program kursu obejmuje zagadnienia dotyczące określenia lingwistyki jako nauki poprzez zdefiniowanie przedmiotu jej badań i stosowanych w niej metod, przedstawienie kierunków, tradycji oraz osiągnięć metodologicznych, empirycznych i poznawczych w zakresie badań prowadzonych w ramach subdyscyplin językoznawczych.
Omawiane zagadnienia:
- Język jako przedmiot badań.
- Krótka historia badań językoznawczych.
- Związki językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki.
- Pojęcie metody i metodologii.
- Relacje między teorią a metodą.
- Język w ujęciu synchronicznym, diachronicznym, formalnym, strukturalnym, pragmatycznym i kognitywnym.
- Interdyscyplinarne badania w językoznawstwie.
- Planowanie projekty badawczego - pytanie badawcze, cel badania, wykonalność badania, metody zbierania i opracowywania danych, interpretacja zebranego materiału, wnioskowanie.
- Ilościowe i jakościowe metody pozyskiwania danych.
- Konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa - dlaczego przypisy są tak ważne?
Nakład pracy studenta (2 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
15h – bieżące przygotowanie do zajęć
15h – przygotowanie do zaliczenia końcowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
językoznawczych;
w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania;
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych;
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;
posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji;
planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym).
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów;
określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego.
Na ocenę końcową składa się ocena z testu końcowego i ocena pracy bieżącej.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen z zaliczenia końcowego:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu.
Ocena pracy bieżącej będzie wystawiana na podstawie następujących warunków:
2 - student przekroczył dozwoloną liczbę nieobecności i nie wykazywał zaangażowania na zajęciach.
3 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał jednak zaangażowania na zajęciach.
4 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał dużego zaangażowania na zajęciach - zabierał głos w dyskusji wyłącznie odpowiednio zmotywowany przez prowadzącego.
5 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, wykazywał duże zaangażowanie na zajęciach, chętnie udzielał się w dyskusji podczas zajęć.
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi podczas zajęć wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu oraz wyjątkowym zaangażowaniem.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Grzegorczykowa R. i A. Pajdzińska (red.), Językowa kategoryzacja świata, Lublin 1996.
Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa, 1978.
Helbig G., Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Warszawa, 1982.
Ivić M., Kierunki w lingwistyce, Wrocław, 1975.
Paveau A.A., Sarfati G.E., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków, 2009.
Stalmaszczyk P.(red.), Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź, 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: