Nauka języka białoruskiego III 3221-S1-FBA-NJB21
Program zajęć obejmuje takie zagadnienia gramatyczne, jak: koniugacja czasowników (w tym czasowników ruchu), rodzaje i użycie w zdaniach przysłówków, konstrukcje przyimkowe, tryb przypuszczający, zaimki dzierżawcze, wykorzystanie form narzędnikowych w różnego rodzaju wyrażeniach, przymiotniki z sufiksem -awat.
Swoją wiedzę z zakresu gramatyki studenci ćwiczą między innymi poprzez prowadzenie rozbudowanych rozmów i dyskusji. Dla ulepszenia możliwości komunikacyjnych studentów w języku białoruskim podczas zajęć omawiane są także typowe sposoby wykorzystywania języka w życiu codziennym, takie jak: sposoby pytania o drogę, możliwości zamawiania i kupowania towarów, sposoby wyrażania miar i wag, czy sposoby wyrażania marzeń i pragnień.
Dla usprawnienia umiejętności językowych studentów prezentowane im są teksty (mówione i pisane) dotyczące: życia zawodowego (dziedziny pracy, miejsca pracy, sposoby określania zawodów, organizacja pracy – wyposażenie biura itp., emerytury i renty), transportu (rodzaje i środki komunikacji), handlu (typy sklepów i rodzaje produktów) i usług (restauracje, banki, hotele, poczta). Studenci analizują także (pod względem językowym i merytorycznym) sposoby pisania ogłoszeń i życiorysów i konstruują je samodzielnie.
Podczas zajęć podkreślany i ilustrowany przykładami jest także problem wieloznaczności wypowiedzi oraz problemy ekwiwalencji w języku polskim wybranych leksemów i białoruskich konstrukcji językowych.
BLOKI TEMATYCZNE:
BLOK I - ZAKUPY I USŁUGI
Rodzaje sklepów.
Bank.
Pieniądze.
Możliwości zamawiania i kupowania towarów.
Liczebniki ułamkowe.
Liczebniki nieokreślone (trochę, dużo…).
Liczebniki złożone i połączenia liczebnikowo-rzeczownikowe - powtórzenie.
Odmiana rzeczowników rodzaju ogólnego.
Dialogi w sklepie.
Składanie reklamacji/ zwrot towarów.
Białoruskie marki.
Białoruska waluta.
BLOK II - TRANSPORT
Rodzaje transportu: lądowy, lotniczy, wodny.
Komunikacja miejska.
Prywatne środki transportu.
Sposoby pytania o drogę.
Mapa.
Orientacja w mieście.
Podróże.
Nocleg poza domem (hotele/hostele/namioty).
Czasowniki ruchu
Różnica między tut-siudy itd.
Pojechać, odjechać, zajechać/ przyjść, odejść, zajść itd.
Konstrukcje gramatyczne z czasownikiem jechać.
Chodzić, przechodzić, przejść itd.
Odmiana rzeczowników III deklinacji.
Transport na Białorusi.
Zakup biletu.
Podróże po Białorusi.
Miasta Białorusi.
BLOK III - PRACA
Zawody - leksyka.
Poszukiwanie pracy – leksyka.
Renty i emerytura.
Marzenia i plany na przyszłość.
Emigracja zarobkowa.
Tryb przypuszczający.
Konstrukcje przyczynowo-skutkowe.
Odmiana imion i nazwisk.
Zdania warunkowe.
Pisanie CV i listów motywacyjnych.
Praca na Białorusi.
BLOK IV- ZDROWIE
Zdrowie i choroby.
Specjalności lekarskie.
Rady i porady dotyczące zachowania zdrowia.
Samopoczucie.
Zdrowe odżywianie.
Kosmetyki i SPA.
Sport.
Tryb rozkazujący
Czasowniki modalne
Konstrukcje typu łak dla wałos.
Dialog u lekarza.
Dialog u fryzjera i kosmetyczki.
Bania.
Białoruscy sportowcy.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Nakład pracy studenta:
120 godz. - zajęcia w sali, 4 ECTS;
15 godz. - przygotowanie bieżące, 1.5 ECTS;
15 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 0.5 ECTS.
RAZEM: 6 ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie w stopniu średniozaawansowanym:
- funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach i sytuacjach komunikacyjnych;
- naturę języka białoruskiego;
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
– wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł internetowych i białoruskojęzycznych;
- rozpoznać różne rodzaje tekstów i poddać je podstawowej analizie;
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku białoruskim na poziomie średniozaawansowanym;
- posługiwać się językiem białoruskim na poziomie B1;
- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym);
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się w zakresie języka białoruskiego przez całe życie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej;
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych;
- aktywny udział w pracach nad projektami indywidualnymi i grupowymi.
Składniki oceny końcowej:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne testy/ prace kontrolne – 35%
- test końcowy – 35%
Należy uzyskać pozytywne oceny u wszystkich prowadzących zajęcia NJB.
Semestralny test końcowy jest jeden i obejmuje zagadnienia z zakresu czterech bloków tematycznych.
Kryteria oceny testów śródsemestralnych i testu końcowego przedstawione są w formie progów procentowych
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Філіновіч А., Беларуская мова. Дапаможнік для студэнтаў беларускай філалогіі. Курс 2, Беласток 2007.
2. Рамза Т., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010.
3. Kлябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю: мова, культура, краязнаўства = Krok po kroku poznajemy Białoruś: język, kultura, krajoznawstwo, Kraków 2010.
4. Michalska U., Rozmówki polsko-białoruskie, Warszawa 2016.
5. Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017.
6. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie.
7. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: