Nauka języka białoruskiego III 3221-S1-FBA-NJB21
Program zajęć obejmuje takie zagadnienia gramatyczne, jak: koniugacja czasowników (w tym czasowników ruchu), rodzaje i użycie w zdaniach przysłówków, konstrukcje przyimkowe, tryb przypuszczający, zaimki dzierżawcze, wykorzystanie form narzędnikowych w różnego rodzaju wyrażeniach, przymiotniki z sufiksem -awat.
Swoją wiedzę z zakresu gramatyki studenci ćwiczą między innymi poprzez prowadzenie rozbudowanych rozmów i dyskusji. Dla ulepszenia możliwości komunikacyjnych studentów w języku białoruskim podczas zajęć omawiane są także typowe sposoby wykorzystywania języka w życiu codziennym, takie jak: sposoby pytania o drogę, możliwości zamawiania i kupowania towarów, sposoby wyrażania miar i wag, czy sposoby wyrażania marzeń i pragnień.
Dla usprawnienia umiejętności językowych studentów prezentowane im są teksty (mówione i pisane) dotyczące: życia zawodowego (dziedziny pracy, miejsca pracy, sposoby określania zawodów, organizacja pracy – wyposażenie biura itp., emerytury i renty), transportu (rodzaje i środki komunikacji), handlu (typy sklepów i rodzaje produktów) i usług (restauracje, banki, hotele, poczta). Studenci analizują także (pod względem językowym i merytorycznym) sposoby pisania ogłoszeń i życiorysów i konstruują je samodzielnie.
Podczas zajęć podkreślany i ilustrowany przykładami jest także problem wieloznaczności wypowiedzi oraz problemy ekwiwalencji w języku polskim wybranych leksemów i białoruskich konstrukcji językowych.
BLOKI TEMATYCZNE:
BLOK I - ZAKUPY I USŁUGI
Rodzaje sklepów.
Bank.
Pieniądze.
Możliwości zamawiania i kupowania towarów.
Liczebniki ułamkowe.
Liczebniki nieokreślone (trochę, dużo…).
Liczebniki złożone i połączenia liczebnikowo-rzeczownikowe - powtórzenie.
Odmiana rzeczowników rodzaju ogólnego.
Dialogi w sklepie.
Składanie reklamacji/ zwrot towarów.
Białoruskie marki.
Białoruska waluta.
BLOK II - TRANSPORT
Rodzaje transportu: lądowy, lotniczy, wodny.
Komunikacja miejska.
Prywatne środki transportu.
Sposoby pytania o drogę.
Mapa.
Orientacja w mieście.
Podróże.
Nocleg poza domem (hotele/hostele/namioty).
Czasowniki ruchu
Różnica między tut-siudy itd.
Pojechać, odjechać, zajechać/ przyjść, odejść, zajść itd.
Konstrukcje gramatyczne z czasownikiem jechać.
Chodzić, przechodzić, przejść itd.
Odmiana rzeczowników III deklinacji.
Transport na Białorusi.
Zakup biletu.
Podróże po Białorusi.
Miasta Białorusi.
BLOK III - PRACA
Zawody - leksyka.
Poszukiwanie pracy – leksyka.
Renty i emerytura.
Marzenia i plany na przyszłość.
Emigracja zarobkowa.
Tryb przypuszczający.
Konstrukcje przyczynowo-skutkowe.
Odmiana imion i nazwisk.
Zdania warunkowe.
Pisanie CV i listów motywacyjnych.
Praca na Białorusi.
BLOK IV- ZDROWIE
Zdrowie i choroby.
Specjalności lekarskie.
Rady i porady dotyczące zachowania zdrowia.
Samopoczucie.
Zdrowe odżywianie.
Kosmetyki i SPA.
Sport.
Tryb rozkazujący
Czasowniki modalne
Konstrukcje typu łak dla wałos.
Dialog u lekarza.
Dialog u fryzjera i kosmetyczki.
Bania.
Białoruscy sportowcy.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Nakład pracy studenta:
120 godz. - zajęcia w sali, 4 ECTS;
15 godz. - przygotowanie bieżące, 1.5 ECTS;
15 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 0.5 ECTS.
RAZEM: 6 ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie w stopniu średniozaawansowanym:
- funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach i sytuacjach komunikacyjnych;
- naturę języka białoruskiego;
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
– wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł internetowych i białoruskojęzycznych;
- rozpoznać różne rodzaje tekstów i poddać je podstawowej analizie;
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku białoruskim na poziomie średniozaawansowanym;
- posługiwać się językiem białoruskim na poziomie B1;
- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym);
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się w zakresie języka białoruskiego przez całe życie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej;
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych;
- aktywny udział w pracach nad projektami indywidualnymi i grupowymi.
Składniki oceny końcowej:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne testy/ prace kontrolne – 35%
- test końcowy – 35%
Należy uzyskać pozytywne oceny u wszystkich prowadzących zajęcia NJB.
Semestralny test końcowy jest jeden i obejmuje zagadnienia z zakresu czterech bloków tematycznych.
Kryteria oceny testów śródsemestralnych i testu końcowego przedstawione są w formie progów procentowych
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Філіновіч А., Беларуская мова. Дапаможнік для студэнтаў беларускай філалогіі. Курс 2, Беласток 2007.
2. Рамза Т., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010.
3. Kлябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю: мова, культура, краязнаўства = Krok po kroku poznajemy Białoruś: język, kultura, krajoznawstwo, Kraków 2010.
4. Michalska U., Rozmówki polsko-białoruskie, Warszawa 2016.
5. Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017.
6. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie.
7. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: