- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Literatura powszechna 3221-S1-FBA-LP12-OG
1 U początków literatury
literatura antyczna - Iliada, Odyseja, Król Edyp, Antygona, ody Horacego
2 Biblia jako dzieło literackie
3 Lietratura średniowiecza (Pieśń o Nibelungach, Tristan i Izolda, Pieśń o Rolandzie, Boska komedia)
4 Renesans jako fundament rozwoju literatury europejskiej
(Dekameron, Szekspir - Otello, Burza, Hamlet, Don Kichotte z La Manchy)
5 Początki klasycyzmu - Molier - Don Juan, Pocieszne wykwintnisie
5Oświecenie w literaturze (Diderot - Kubuś fatalista i jego pan, Zakonnica; Monteskiusz - Listy perskie)
6 Nowe horyzonty - romantyzm (Goethe - Faust, Cierpienia młodego Wertera; Bayron - Giaur)
7 Powieść realizmu (Zola: Nana, Germinal; Stendhal: Czerwona i czarne; Balzac - Ojciec Goriot, Msza ateusza, F. Dostojewski Bracia Karamazow)
8 Ku XX wiekowi (Eliot - Ziemia jałowa, Joyse: Ulisses, Proust: W poszukiwaniu straconego czasu - T1 i 2, A. Bieły - Petersburg, A. Strindberg; Do Damskau, H. Ibsen - Dzika kaczka, Mann Czarodziejska góra).
9 Nobliści XX wieku (wybór tekstów)
teksty omawiane na zajęciach (wymienione powyżej) są lekturą obowiązkową.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych
w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą
w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój
Student potrafi:
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze
posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem
oraz w czasie debat i dyskusji
rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie ustnej, składającej się z 3 pytań..
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje zagadnieniei z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizęi. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do innych dzieł literatury światowej.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005
Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007
Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004
Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, t. 1-3, Warszawa 1982.
Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine’a, Gdańsk 2009.
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983
K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, Warszawa 2008
A. Żurowski, Czytając Szekspira, Łódź 1996
A. Maurois, Prometeusz, czyli życie Balzaka, Warszawa 1983
P. Ackroyd, T. S. Eliot, Kraków 1996
L. Elektorowicz, Anglosaskie muzy, Kraków 1995.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: