Kultura języka białoruskiego II 3221-S1-FBA-KJBII31
Konwersatorium poświecone jest rozwijaniu umiejętności poprawnego posługiwania się językiem białoruskim ze szczególnym uwzględnieniem częstych błędów językowych, popełnianych przez native speakerów oraz osoby uczące się białoruskiego jako obcego.
Część zajęć poświęcona jest poszczególnym zagadnieniom z zakresu poprawności głównie gramatycznej i leksykalnej (m.in. poprawność w zakresie tworzenia nominacji żeńskich, nazw zawodów, odmiany imion, nazwisk i nazw geograficznych); kryteriom oceny poprawności doboru leksykalnego i sposobom jego wzbogacania.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym:
Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 45 godz. i przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz. - 2 ECTS
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową z zakresu kultury języka białoruskiego,
- w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów,
- w zaawansowanym stopniu główne najważniejsze współczesne procesy i problemy z zakresu badań nad kulturą języka.
Umiejętności: student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne,
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa z zakresu badań nad kulturą języka białoruskiego w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji,
- rozpoznać różne rodzaje tekstów w języku białoruskim oraz przeprowadzić ich analizę językową w szerszym kontekście (np. stylistycznym),
- przygotować poprawne, klarowne i spójne prace pisemne i ustne w języku białoruskim na wybrane tematy,
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu kultury języka białoruskiego,
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów,
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych w zakresie analizy, redagowania i tworzenia tekstów w języku białoruskim zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym w postaci testu składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.
Ocena końcowa składa się z 50% oceny bieżącej i 50% oceny z testu końcowego.
Progi procentowe pisemnego testu końcowego:
60% – 66% - 3
67% - 76% - 3,5
77% - 86% - 4
87% - 96% - 4,5
97% - 100% - 5
100% oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania - 5!
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Sciacko P., Kultura movy, Minsk 2002
2. Żauniarovicz P., Daviednik pa litaraturnaj praucy, Minsk 2017
3. Kaurus A., Da svajho slova. Pytanni kultury mowy, Minsk 2011
4. Navasieĺcava I., Kuĺtura bielaruskaj movy u SMI: prabliemy dakladnasci i czyscini mauliennia, w: Mova – Litaratura – Kuĺtura, Minsk 2010
5.Łukaszaniec A., Belaruskaja mova u XXI stahoddzi: Razviccio sistemy i problemy funkcyjanavannia, Minsk 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: