Kultura języka białoruskiego I 3221-S1-FBA-KJBI22
Konwersatorium poświęcone jest kilkunastu tematom z zakresu kultury języka białoruskiego. Rozpatrywane są teoretyczne zagadnienia kultury języka, takie jak: stosunek między uzusem, normą a systemem, innowacje językowe a błędy językowe oraz kryteria oceny innowacji. Przedstawione zostaną informacje dotyczące kodyfikacji białoruskich norm językowych (głównie ortograficznych). Rozpatrywane będą współczesne tendencje językowe: powrót do „taraszkiewicy”, eliminowanie rusycyzmów; wpływ języka polskiego i rosyjskiego, nowe zjawiska w słowotwórstwie.
Część zajęć poświęcona jest poszczególnym zagadnieniom z zakresu poprawności głównie gramatycznej i leksykalnej (m.in. poprawność w zakresie tworzenia nominacji żeńskich, nazw zawodów, odmiany imion, nazwisk i nazw geograficznych; kryteria oceny poprawności doboru leksykalnego i sposoby jego wzbogacania.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym:
Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 45 godz. i przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz. - 2 ECTS
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych,
- w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów,
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania.
Umiejętności: student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne,
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji,
- rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową w szerszym kontekście,
- przygotować poprawne, klarowne i spójne prace pisemne w języku polskim i obcym na wybrane tematy,
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów,
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym w postaci testu składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.
Ocena końcowa składa się z 50% oceny bieżącej i 50% oceny z testu końcowego.
Progi procentowe pisemnego testu końcowego:
Progi procentowe pisemnego testu końcowego:
51% – 60% - 3
61% - 70% - 3,5
71% - 80% - 4
81% - 94% - 4,5
95% - 100% - 5
100% oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania - 5!
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Belaruskaja leksika. Prafisijnaja leksika dla pedagogau, red. D. Dziatko, Minsk 2012
2. Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa 2012
3. Danilivicz M., Dyjalektnaja mova – szczodraja krynica litaraturnaj frazealogii, w: Rodnaje slova, 2/2016
4. Hubkina A., Zrazikava V., Belaruskaja mova. Ekanamicznaja leksika, Minsk 2012
5. Kaurus A., Da svajho slova. Pytanni kultury mowy, Minsk 2011
6. Kaurus A., Slovy, ludzi, czas: Lingvaapovedy, w: Rodnaje slova, 3/2017
7. Łukaszaniec M., Belaruskaja mova: Asablivasci suczasnaha stanu i funkcyjanavannia, w: Rodnaje slova 2/2009.
8. Łukaszaniec A., Belaruskaja mova u XXI stahoddzi: Razviccio sistemy i problemy funkcyjanavannia, Minsk 2014
9. Michnievicz A., Try baki kultury movy: mova, mouca, maulennie, w: Rodnaje slova, 9/2006
10. Suczasnaja bielaruskaja mova, red. L. Grygorjeva, Minsk 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: