Język jako element tożsamości (na przykładzie społeczeństwa białoruskiego) 3221-S1-FBA-JSWJ21
Zajęcia poświęcone roli języka w procesie kształtowania tożsamości narodowej. Ogólna refleksja dotycząca relacji języka i poczucia tożsamości będzie zaprezentowana na przykładzie białoruskiego narodu, świadomości i języka w ujęciu socjolingwistycznym.
Podczas zajęć będą omawiane następujące zagadnienia:
1. Pojęcie tożsamości i języka narodowego.
2. Rola języków w kształtowaniu się współczesnych narodów europejskich.
3. Powstawanie białoruskiej tożsamości, państwa i języka.
4. Rola języka białoruskiego w społeczeństwie.
5. Wpływ języka białoruskiego na kształtowanie się współczesnej świadomości narodowej.
6. Współczesna sytuacja językowa w Białorusi.
7. Społeczna dyferencjacja języka białoruskiego.
8. Kontakty i konflikty językowe w Białorusi.
9. Języki białoruskich rewolucji.
10. Polityka językowa w Białorusi.
11. Białoruska socjolingwistyka.
Nakład pracy studenta (3 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
30h – lektura wskazanej literatury
30h – przygotowanie do testu końcowego
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań socjolingwistycznych;
w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach społecznych i historycznych,
w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych na Białorusi i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania białoruskiej socjolingwistyki;
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego.
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem polsko i białoruskojęzycznych źródeł historycznych,
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu socjolingwistyki,
rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową
w szerszym kontekście społecznym;
planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym);
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych;
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej;
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- zaliczenie testu końcowego.
Na ocenę końcową składa się w 50% ocena pracy bieżącej i w 50% ocena z testu końcowego.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen z testu końcowego:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
Ocena pracy bieżącej będzie wystawiana na podstawie następujących warunków:
2 - student przekroczył dozwoloną liczbę nieobecności i nie wykazywał zaangażowania na zajęciach.
3 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał jednak zaangażowania na zajęciach.
4 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał dużego zaangażowania na zajęciach - zabierał głos w dyskusji wyłącznie odpowiednio zmotywowany przez prowadzącego.
5 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, wykazywał duże zaangażowanie na zajęciach, chętnie udzielał się w dyskusji podczas zajęć.
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi podczas zajęć wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu oraz wyjątkowym zaangażowaniem.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
Kopczyński Michał, O tożsamości etnicznej w epoce państw przednarodowych [w:] Pod wspólnym niebem. Rzeczpospolita wielu narodów, wyznań, kultur (XVI-XVIII w.), red. I. Kąkolewski, M. Kopczyński, Warszawa 2012.
Kuniński Miłowit, Język a tożsamość narodowa. Aspekty Filozoficzne i socjologiczne, [w:] Język a tożsamość narodowa, red. M. Bobrownicka, Kraków 2000.
Miaczkouskaja Nina, Stulecie białoruskiego odrodzenia narodowego: główne wydarzenia i trendy w historii samoświadmości językowej i sytuacji językowej na Białorusi [w:] Tożsamości narodowe Białorusinów, R. Radzik(red.), Lublin 2012.
Radzik Ryszard, Między zbiorowością etniczną a wspólnotą narodową, Lublin 2000.
Romanowski Andrzej, Dylematy językowe Białorusinów w przeszłości i dziś, [w:] Język a tożsamość narodowa, red. M. Bobrownicka, Kraków 2000.
Siwirska Anna Berenika, Język białoruski jako symboliczny element współczesnej świadomości narodowej, [w:] Зъ зычливости ку моеи отчизне: Tom pamiątkowy dedykowany Profesorowi Mikołajowi Timoszukowi, Warszawa, 2017.
Siwirska Anna Berenika, Sytuacja językowa we współczesnym Mińsku, [w:] Transgresja - Interdyscyplinarność - Dyskurs. Paradygmaty współczesnej neofilologii, Warszawa 2016.
Smułkowa Elżbieta, Wokół problemu poczucia tożsamości mieszkańców Białorusi, [w:] Białoruś i Pogranicza, Warszawa 2002.
Баршчэўская Ніна, Роля роднае мовы ў вызначэньні нацыянальнае тоеснасьці (на ўспрыняцьці беларускай дыяспары) [w:] „Acta Albaruthenica” 7, red., M. Timoszuk i M. Chaustowicz, Warszawa 2007.
Каліта I., Современная Беларусь: языки и национальная идентичность, Ústí nad Łabą 2010.
Лукашанец А.А., Беларуская мова на пачатку ХХI стагоддзя – развiццё сiстэмы і праблемы функцыянавання, Мiнск, 2014.
Мячкоўская Н., Мовы і культура Беларусі, Мінск 2008.
Нетбаева Тацяна, Моўная сытуацыя ў Беларусі: пасткаляніяльныя аспэкты [w:] Białoruś, Przeszłość i teraźniejszość, red. R. Radzik, Lublin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: