Historia białoruskiego językoznawstwa 3221-S1-FBA-HBL21
Kolejne zajęcia są poświęcone następującym zagadnieniom:
Periodyzacja historii językoznawstwa białoruskiego
Standaryzacja i normalizacja języka białoruskiego w latach 20. i 30. XX wieku.
Znaczenie gramatyki B. Taraszkiewica w rozwoju normy współczesnego języka białoruskiego.
Relacje białoruskiego językoznawstwa z władzami Białoruskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej.
Koncepcje białoruskiego języka literackiego w BSRR.
Kształtowanie się terminologii naukowej w latach 20. XX wieku.
Uchwała „O zmianie i uproszczeniu gramatyki języka białoruskiego” z 1933 roku jako akt polityczny i praca naukowa
Białoruskie prace leksykograficzne z lat 30. XX wieku.
Prace językoznawcze z okresu powojennego.
"Odrodzenie" języka białoruskiego w Republice Białorusi.
Próby reform i aktualizacji gramatyki B. Taraszkiewicza.
Rozwój dwóch standardów języka białoruskiego.
Historyczno-społeczne tło sporu między zwolennikami "taraszkiewucy" i "narkamauki".
Znaczenie przyjęcia zasad białoruskiej ortografii w formie aktu prawnego z 2008 roku.
Współczesna polityka językowa w Republice Białorusi.
Nakład pracy studenta (3 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
30h – lektura wskazanej literatury
30h – przygotowanie do testu końcowego
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań historyczno-językoznawczych;
w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach społecznych i historycznych,
w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania białoruskiego językoznawstwa
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego.
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem polsko i białoruskojęzycznych źródeł historycznych,
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu historii białoruskiego językoznawstwa,
rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową
w szerszym kontekście historycznym;
planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym);
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych;
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej;
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- zaliczenie testu końcowego.
Na ocenę końcową składa się w 50% ocena pracy bieżącej i w 50% ocena z testu końcowego.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen z testu końcowego:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
Ocena pracy bieżącej będzie wystawiana na podstawie następujących warunków:
2 - student przekroczył dozwoloną liczbę nieobecności i nie wykazywał zaangażowania na zajęciach.
3 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał jednak zaangażowania na zajęciach.
4 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, nie wykazywał dużego zaangażowania na zajęciach - zabierał głos w dyskusji wyłącznie odpowiednio zmotywowany przez prowadzącego.
5 - student nie przekroczył dozwolonej liczby nieobecności, wykazywał duże zaangażowanie na zajęciach, chętnie udzielał się w dyskusji podczas zajęć.
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi podczas zajęć wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu oraz wyjątkowym zaangażowaniem.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
Гісторыя беларускага мовазнаўства (1918-1941), С. М. Запрудскі, Мінск 2015.
Гісторыя беларускага мовазнаўства. 1918–1941 : хрэст. для студэнтаў філал. фак. : у 2 ч., A. B. Губкіна, Мінск 2008.
А. І. Жураўскі, Мовазнаўства, Мінск, 1993.
А. І. Жураўскі, Беларуская мова : энцыкл, Мінск, 1994.
І. К. Германовіч,, Беларускія мовазнаўцы : у 2 т., Мінск 2006–2008.
Беларуская навуковая тэрміналогія. Кн. 1–4. Мінск, 2010.
А.А. Лукашанец, Беларуская мова на пачатку ХХI стагоддзя – развiццё сiстэмы і праблемы функцыянавання, Мiнск, 2014.
H. Мечковская, Белорусский язык: социолингвистические очерки, Munchen 2003.
H. Мячкоўская, Мовы і культура Беларусі, Мінск 2008.
З. Саўка, Беларускі клясычны правапіс, Wilno, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: