Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego 3221-S1-FBA-GSCS21
Konwersatorium obejmuje analizę zjawisk fonetycznych charakterystycznych dla języka starocerkiewno-słowiańskiego. Analizę poprzedzają wiadomości dotyczące periodyzacji języków słowiańskich, misji Cyryla i Metodego, powstania alfabetów słowiańskich: głagolicy i cyrylicy, zabytków języka starocerkiewno-słowiańskiego. Zjawiska fonetyczne. System wokaliczny języka starocerkiewno-słowiańskiego. Zmiany w systemie fonetycznym języka starocerkiewno-słowiańskiego. Prawo zamkniętych sylab. Zanik i wokalizacja jerów. Zmiany fonetyczne związane z zanikiem jerów.
System konsonantyczny języka starocerkiewno-słowiańskiego, zmiany zachodzące w tym systemie. Połączenia *ort, *olt na początku wyrazu; rozwój połączeń *tort, *tolt, *tert, *telt. Palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych. Uproszczenia grup spółgłoskowych.
Nakład pracy studenta:
30 godz. - zajęcia w sali, 1 ECTS;
30 godz. - przygotowanie bieżące, 1 ECTS;
30 godz. - przygotowanie do testu końcowego, 1 ECTS.
RAZEM: 3 ECTS.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Zoom, Kampus oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych
- w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą
- w zaawansowanym stopniu naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój
Umiejętności: absolwent potrafi
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu końcowego
test - skala ocen:
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Bartula Cz., Podstawowe wiadomości z gramatyki starocerkiewnosłowiańskiej na tle porównawczym, Warszawa 1981.
2. Brajerski T., Język starocerkiewnosłowiański, Lublin 1964.
3. Chaburgajew G., Starosławiańskij jazyk, Moskwa 1974.
4. Diemientijew A., Sbornik zadacz i uprażnienij po starosławianskomu jazyku, Moskwa 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: