Białoruś w literaturze faktu 3221-S1-FBA-BR31
Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studentów w krąg literatury faktu prezentującej Białoruś. W ramach przedmiotu podawane są ogólne informacje o rozwoju literatury białoruskiej w XX wieku, w tym literatury faktu. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie najważniejszych wydarzeń historycznych będących przedmiotem zainteresowania tej formy pisarstwa w tym stalinowskich represji, II wojny światowej, katastrofy elektrowni w Czarnobylu, objęcia władzy przez Łukaszenkę. Zostaną omówione utwory prezentujące panoramę najważniejszych wydarzeń historycznych jak i rzeczywistości białoruskiej. Ponadto dostrzegalna będzie ewolucja poglądów pisarzy na kwestie społeczno-polityczne i rola w niej czasu.
Zagadnienia omawiane na konwersatorium będą podzielone na dwa bloki tematyczne: historia Białorusi w literaturze faktu i białoruska rzeczywistość w literaturze faktu.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w konwersatorium
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do zajęć
30 godzin - 1 pkt ECTS przygotowanie do zaliczenia
Program konwersatorium przewiduje lekturę polskojęzycznych tekstów teoretycznych prezentujących osiągnięcia współczesnej literatury białoruskiej oraz czytanie białoruskich utworów literackich w tłumaczeniu na język polski.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
literaturoznawczych (K1_W02),
- zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą (K1_W04)
-w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W07)
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty(K1_W10)
Absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych (K1_U01)
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U03)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji(K1_U05)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście(K1_U06)
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym(K1_U08)
- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym) (K1_U14)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K1_U15)
Absolwent jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02)
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej (K1_K04)
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec egzamin ustny z omówionego podczas zajęć materiału.
Zaliczenie w formie ustnej
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Literatura
1. Adamowicz A., Bryl J., Koleśnik U., Ja, ze spalonej wsi, Warszawa 1978.
2. Akudowicz W., Razburyć Paryż, Mińska 2004.
3. red. B. Albin, W. Baluk, Europa Wschodnia - dekada transformacji. Białoruś, Wrocław 2004.
4. Aleksijewicz S., Wojna nie ma w sobie nic kobiety, Wołowiec 2010.
5. Aleksijewcz S., Ołowiane żołnierzyki, Wrocław 2007.
6. Aleksiejewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2012.
7. Bielski A., Suczsnaja litaratura Biełarusi, Mińsk 2000.
8. Brzeziecki A., Nocuń M., Łukaszenka. Niedoszły car Rosji, Kraków 2014.
9. Drozd K., Białoruska proza łagrowa, Warszawa 2016.
10. Foligowski P., Białoruś. Trudna niepodległość, Wrocław 1999.
11. Geniusz Ł, Ptaki bez gniazd, Białystok 2012.
12. Hermanowicz J., Przeżyłem sowieckie łagry. Wspomnienia. Chiny-Sybir-Moskwa, Warszawa 2012.
13. Kislicyna H., Nowaja literaturnaja situacyja: zmiena kulturnaj paradyhmy, Mińsk 2006.
14. Kondratiuk H., Białoruś. Miłość i marazm, Białystok 2013.
15. Корань (Сінькова) Л. Беларуская проза ХХ стагоддзя. Дынаміка жанравых структур, Мінск 1996.
16. Mironowicz E., Białoruś, Warszawa 2007.
17. Olechnowicz F., 7 lat w szponach GPU, Warszawa 1990.
18. S. Owsiannik, J. Striełkowa, Władza a społeczeństwo. Białoruś 1991-1998, Warszawa 1998
19. Red. Piłat W., W kręgu kultury białoruskiej, Olsztyn 1994.
20. Sawicki M., Walka o tron. Chiński notatnik z Białorusi, Białystok 2017.
21. Shved V., Grzybowski J., Historia Białorusi od czasów najdawniejszych do 1991, Warszawa 2020.
22. Szybieka Z., Historia Białorusi 1795-2000, Lublin 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: