BY-NET - białoruskojęzyczne zasoby internetowe 3221-S1-FBA-BNBZI21
Zajęcia są podzielone na trzy korelujące ze sobą bloki.
Pierwszy blok zostanie poświęcony prezentacji różnorodnych białoruskojęzycznych źródeł internetowych i szczegółowemu omówieniu sytuacji językowej w białoruskim segmencie internetu. Podczas tych zajęć zostaną przedstawione nie tylko dysproporcje w wykorzystaniu języka rosyjskiego i białoruskiego, ale także różnice w funkcjonowaniu różnych odmian i wariantów współczesnej białoruszczyzny.
Drugi blok zajęć będzie skupiony na analizie dotychczasowych opracowań dotyczących białoruskiego segmentu internetu. Studenci zapoznają się z kluczowymi pozycjami poświęconymi funkcjonowaniu białoruszczyzny w przestrzeni wirtualnej i ogólnej refleksji nad specyfiką komunikacji w internecie. Na podstawie przeczytanych lektur studenci dokładnie poznają cechy charakterystyczne dla komunikacji w przestrzeni wirtualnej, różnorodne zjawiska językowe i tendencje obecne w rozwoju współczesnej białoruszczyzny.
W trzecim bloku zajęć rozważania teoretyczne zostaną wzbogacone praktyczną analizą białoruskojęzycznych zasobów internetowych. Studenci, korzystając ze wcześniej zdobytej wiedzy i umiejętności przygotują prezentacje poświęcone współczesnej białoruszczyźnie funkcjonującej w przestrzeni wirtualnej. Podczas prezentacji studenci będą musieli krytycznie odnieść się do wcześniej przeczytanych i omówionych opracowań.
Dzięki wykonaniu powyższego zadania studenci nie tylko rozwiną kompetencje niezbędne do prowadzenia i prezentowania wyników własnych badań oraz spojrzą na język wykorzystywany w internecie jako na jeden z możliwych przedmiotów zainteresowania współczesnych językoznawców, ale i lepiej zrozumieją i zapamiętają cechy komunikacji w przestrzeni wirtualnej.
Nakład pracy studenta
30 godzin w sali – 1 ECTS
30 godzin przygotowanie do zajęć– 1 ECTS
30 godzin przygotowania do egzaminu - 1 ECTS
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
-w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
językoznawczych;
-w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą;
-w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach,
m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów;
-w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania.
Student potrafi:
-wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych
-posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem
oraz w czasie debat i dyskusji;
-rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową
w szerszym kontekście;
-planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym).
Student jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
-uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów;
-określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Przedmiot zakończony jest egzaminem pisemnym. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu, należy otrzymać pozytywną ocenę z przygotowanej prezentacji i aktywnie uczestniczyć w pozostałych zajęciach.
Pytania na egzaminie będą wymagały wykazania się znajomością lektur omawianych podczas zajęć oraz umiejętnością rozpoznania i scharakteryzowania różnorodnych cech komunikacji w internecie.
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu
Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Każda następna nieobecność wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Warunki zaliczenia w II terminie są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Бабковіч А., Інтэрнэт-тэрміналогія: асаблівасці функцыянавання ў беларускай мове [y:] Весці БДПУ 2014, seria 1, nr 2.
2. Баламут Н., Мова беларускай інтэрнэт-прасторы,[y:] Працы кафедры сучаснай беларускай мовы 2013, выпуск 12.
3. Бойка В., Мова інтэтрнэт-камунікацыі як адлюстраванне сучасных моўных працэсаў (на прыкладзе мовы інтэрнэт-форумаў Tut.by i udaff.com), [y:] Текст. Язык. Человек, Мозыр 2007.
4. Бялова К., Моўныя асаблівасці беларускага інтэрнэт-дыскурсу, [y:] Беларуская лінгвістыка 2010, t. 65.
5. Важнік C., Актыўныя працэсы ў сінтаксісе сучаснай беларускай мовы-сінтаксіс байнэту [в:] Русский язык. Cистема и функционирование (к 80-летию профессора П. П. Шубы) материалы III Междунар. науч. конф., Mińsk 2006, t. 2.
6. Важнік C.A., Беларуская мова ў Інтэрнэце, [y:] Acta Neophilologica 2006, t. 8.
7. Важнік С.А., Тры стыхіі Байнета, або Праява нацыянальнай моўнай самаідэнтыфікацыі, Minsk 2007.
8. Каліта I., Современная Беларусь: языки и национальная идентичность, Ústí nad Łabą 2010
9. Лукашанец А.А., Беларуская мова на пачатку ХХI стагоддзя – развiццё сiстэмы і праблемы функцыянавання, Мiнск, 2014.
10. Лянкевіч А., Беларускі выклічнік у Сеціве, Miнск 2009.
11. Мечковская Н., Белорусский язык: социолингвистические очерки, Munchen 2003.
12. Мечковская Н.Б., История языка и история коммуникацыи: от клинописи до интернета, Москва 2009.
13. Мячкоўская Н., Мовы і культура Беларусі, Мінск 2008.
14. Сівіцкая Н., Актуалізацыя беларускага маўленчага рэсурсу ў рускамоўным медыйным асяроддзі [у:] І. Каліта. Н. Савіцкая, В. Ляшчынская, Беларуская мова ў люстэрку традыцыі і інавацыі, Usti nad Labem 2019.
15. Pамза Т.P., Довгаль А.В., Эмоции и виртуальная коммуникация [в:] Русский язык, система и функционирование, cz. 2, Минск 2006.
16. Pамза Т.P., Между реальностю и игрой, или "новые” носители беларусcкого языка и иx речь, [в:] Język i tekst w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Aleksandrowi Kiklewiczowi z okazji 60. urodzin, A. Dudziak, J. Orzechowska(red.), Olsztyn 2017.Руденко Е., Интернет. Язык. Лингвистыка, Минск 2009
17. Совпель И., Лингвистические ресурсы белорусского языка и их приложения [в:] Беларуская мова. Інтэрнет і камп’ютэр: матэрыялы круглага стала Міжнар. сімпозіума „Разнастайнасць моў і культур у кантэксце глабалізацыі”, Мінск, 2002.
18. Чахоўскі Г.К., Віртуальны дыскурс і яго асаблівасці [y:] Працы кафедры сучаснай беларускай мовы, Мінск, 2013.
19. Chyrzyński T., 2012, Język w Internecie, Olsztyn.
20. Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: