Aktualne problemy języka białoruskiego - leksykologia 3221-S1-FBA-APJL
Zajęcia stanowią kontynuację nauki języka białoruskiego na poziomie B2 i obejmują teoretyczne i praktyczne aspekty aktualnych problemów współczesnego języka białoruskiego. Pod uwagą leksyka i frazeologia (w tym szczegóły związane z synonimami, antonimami, paronimami, ich użyciem w języku białoruskim), kontrowersyjne zagadnienia leksykologii i frazeologii białoruskiej.
Podczas zajęć studenci pracują z tekstami, gdzie są użyte pewne trudne formy słów i idiomy, analizują konteksty, warunki ich użycia; stwarzają połączenia wyrazowe i zdania z trudnymi formami i idiomami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
językoznawczych; w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą ;
w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania.
Umiejętności: absolwent potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych; formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne; posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem
oraz w czasie debat i dyskusji; planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów; określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania
w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do zaliczenia końcowego:
- dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach,
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału,
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych,
- aktywny udział w zajęciach.
Zaliczenie końcowe ma formę pisemną i składa się z testu.
Procentowa skala ocen za zaliczeniową pracę pisemną:
Poniżej 51% – 2,0 (ocena niedostateczna)
51% – 60% – 3,0 (ocena dostateczna)
61% – 70 % – 3,5 (ocena dostateczna plus)
71% – 80% – 4,0 (ocena dobra)
81% – 90% – 4,5 (ocena dobra plus)
91% – 98% – 5,0 (ocena bardzo dobra)
99% – 100% – 5! (ocena celująca)
Ocenę końcową stanowi: 50% oceny z zajęć + 50% oceny z testu zaliczeniowego.
Literatura
1. Аксамітаў А.С. Беларуская фразеалогія. Мн., 1978.
2. Беларуская мова / Пад рэдакцыяй М.С. Яўневіч. Мн., 1991.
3. Беларускія прыказкі, прымаўкі, фразеалагізмы. Складальнік Фёдар Янкоўскі. Мінск: “Навука і тэхніка”, 1992.
4. Гістарычная лексікалогія беларускай мовы / Пад рэдакцыяй Арцёма Баханькова. Мн., 1970.
5. Зайка Алесь. Прыказкі і прымаўкі... з Косаўшчыны. Мн., 2015.
6. Лексікалогія беларускай мовы ў даследаваннях і каментарыях. Дапаможнік. Мн., 2018.
7. Лепешаў І.Я., Малажай Г.М., Панюціч К.М. Практыкум па беларускай мове. Мн., 2001.
8. Лепешаў І.Я. Фразеалогія сучаснай беларускай мовы. Мн., 1998.
Ляшчынская В.А., Станкевіч А.А. Практыкаванні па лексіцы і стылістыцы. Мн., 1984.
9. Шкраба Ірына. Лексікалогія: тэарэтычна-практычны курс. Мн., 2012.
10. Шкраба Ірына. Самабытнае слова. Слоўнік беларускай безэквівалентнай лексікі (у рускамоўным дачыненні). Мн., 1994.
11. Слоўнік цяжкасцей беларускай мовы: Правапіс. Вымаўленне. Націск. Словазмяненне. Словаўжыванне. Аўтары-складальнікі Ганна Арашонкава, Валянціна Лемцюгова. Мн., 2005.
12. 125 папулярных выслоўяў: падарожны даведнічак. Мн., 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: