Wschodniosłowiańskie mity i konteksty kulturowe 3221-S1-1WM31K
Pojęcie mitu i mitologii. Mit jako element kultury.
Panteon bóstw słowiańskich.
Mity o stworzeniu świata.
Mitologia w literaturze.
Mitologia i obrzędy.
Mitologia wobec innych dziedzin kultury.
Nakład pracy studenta:
30h uczestnictwo w zajęciach
45h przygotowanie do zajęć, w tym przeczytanie zadanych lektur
15h przygotowanie do zaliczenia
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
kierunki badań białorutenistycznych (S1_W03),
metody analizy i interpretacji dzieł literackich w odniesieniu do tradycji białoruskiej i rosyjskiej lub krajów anglojęzycznych (S1_W07)
Student potrafi:
analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i metod badań (S1_U02),
wykorzystywać terminy literackie w procesie analizy utworów (S1_U08),
przygotowywać samodzielne referaty dotyczące zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych
(S1_U09),
prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka (S1_U14),
organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury, w tym związanych z Białorusią (S1_U23)
Student jest gotów do:
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01),
umieszczenia we właściwym kontekście nowych informacji i ich interpretacji, myślenia kreatywnego (S1_K05)
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
kierunki badań białorutenistycznych (S1_W03),
metody analizy i interpretacji dzieł literackich w odniesieniu do tradycji białoruskiej i rosyjskiej lub krajów anglojęzycznych (S1_W07)
Student potrafi:
analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i metod badań (S1_U02),
wykorzystywać terminy literackie w procesie analizy utworów (S1_U08),
przygotowywać samodzielne referaty dotyczące zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych
(S1_U09),
prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka (S1_U14),
organizować samodzielną oraz grupową pracę dotyczącą analizy problemowej zjawisk kultury, w tym związanych z Białorusią (S1_U23)
Student jest gotów do:
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01),
umieszczenia we właściwym kontekście nowych informacji i ich interpretacji, myślenia kreatywnego (S1_K05)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne
Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje zagadnieniei z wykorzystaniem różnych wyznaczników, przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizęi. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Zaliczenie w drugim terminie odbywa się w/g tych samych zasad
Literatura
A.Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2006.
W. Hansel, Słowiańszczyzna wczesnośredniowieczna. Zarys historii kultury materialnej, Warszawa1965.
B. Malinowski, Dzieła, t7. Mit, magia, religia, Warszawa 1990.
Słownik folkloru polskiego, red. J. Krzyżanowski, Warszawa 1965.
Słownik prasłowiański, red. F. Sławski, Wrocław 1975-2001.
Słownik starożytności słowiańskich. Encyklopedyczny zarys kultury Słowian od czasów najdawniejszych do schyłku wieku XII, red. W Kowalenko, G. Labuda, T. Lehr-Sławiński, Wrocław-Warszawa-Kraków 1961-1982.
M.Eliade, Sacrum, mit, historia, Warszawa 1970.
Pracownia Kultury (nr 6/2014): Mitologie w codzienności
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013.
Campbell J., Potęga mitu, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013, przekł. Kania I.
Mcdonald Dwight, Teoria kultury masowej w: Kultura masowa, wybór, przekład, przedmowa Czesław Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
Trwała obecność mitu w literaturze i kulturze, Red. K. Żukowska, M. Karwowska, M. Grabowski, Łódź 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: