Lektorat języka rosyjskiego VI 3221-S1-0JR32L
Tematyka:
1.Życie w rodzinie. Współczesne poroblemy wychowawcze dzieci i młodzieży.
2.Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie nauki i techniki.
3.Teatr i kino. Film rosyjski. Projekcja wybranego filmu rosyjskiego. Omówienie i recenzja filmu.
4.Problemy ekologii. Walka z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego. Zmiany klimatyczne. Ochrona przyrody. Zasady zdrowego żywienia
5.W poszukiwaniu pracy. Rodzaje pracy (praca fizyczna i umysłowa, praca w mieście i na wsi, praca indywidualna i zespołowa itp.). Zajęcia i zawody twoich bliskich. Twoje plany na przyszłość.
6.Planowanie podróży. Wizy, rezerwacja biletów kolejowych i lotniczych. Rezerwacja miejsca w hotelu. Przekraczanie granicy. Pobyt w hotelu.
7.Zwiedzanie Moskwy (Kreml, Plac Czerwony, Galeria Tretiakowska Katedra Chrystusa Zbawiciela) i Sankt-Petersburga (Ermitaż, Carskie Sioło, Peterhof, Plac Pałacowy, Pomnik Piotra I, Katarzyny II itp).
8. Ogólne wiadomości o geografii Rosji.
9.Święta, obrzędy i obyczaje rosyjskie (Boże Narodzenie i Nowy Rok, Maslenica). Łaźnia rosyjska i wieczory przy samowarze.
10.Człowiek a instytucje społeczne. Petent w urzędzie (podania, oświadczenia, wnioski, sprawozdania, wypełnianie druków itp.).
Materiał gramatyczny:
1.Czasownik. Tworzenie form trybu rozkazującegi i przypuszczającego.
2. Imiesłowy przymiotnikowe czynne czasu teraźniejszego i przeszłego. Tworzenie i odmiana przez przypadki, liczby i rodzaje.
3.Imiesłowy przymiotnikowe bierne czasu teraźniejszego i przeszłego. Tworzenie i odmiana
4. Imiesłowy przysłówkowe (współczesny i uprzedni).
5.Wyrażanie relacji przyczynowych. Konstrukcje przyimkowe z przyimkami: ot, s (so), iz-za, iz, po.
6. Wyrażanie modalności. Wyrażanie możliwości/niemożliwości dokonania czynności. Wyrażanie konieczności i powinności. Wyrażanie celowości/niecelowości czynności. Wyrażanie potrzeby, konieczności posiadania lub obecności kogoś, czegoś.
7. Wyrażanie relacji czasowych. Czas zegarowy przybliżony i dokładny. Konstrukcje z przyimkiem za (typu za czaszkoj kof’e), pri. Oznaczanie czasu całkowicie wypełnionego czynnością (konstrukcje w tieczenije + Dop. typu za dwa dnia). Wyrażanie początku i końca czynności (konstrukcje typu s utra, s wośmi do diesiati). Oznaczanie regularności (konstrukcje typu po wtornikam, czerez każdyje dwa czasa). Wyrażanie uprzedniości (do wojny, pered wojnoj, za 5 minut do zwonka). Wyrażanie następstwa w czasie (konstrukcje typu czerez dwa dnia, posle zaniatij, czerez dwa dnia posle ekzamienow).
8.Liczebniki główne i zbiorowe. Odmiana liczebników głównych i zbiorowych. Konstrukcje liczebnik + rzeczownik. Liczebniki porządkowe. Odmiana liczebników porządkowych.
9.Przysłówek Przysłówki miejsca, czasu, sposobu, przyczyny, celu, stopnia, miary i liczby, jakościowe.
10. Konstrukcje przestrzenne w zdaniu prostym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje poszczególne zjawiska językowe w języku rosyjskim; potrafi porozumiewać się w języku rosyjskim na poziomie B2.
Po ukończeniu 6. semestru nauki języka rosyjskiego student wypowiada się na tematy dnia codziennego, potrafi prowadzić konwersację w języku rosyjskim, ma opanowaną umiejętność poprawnego tworzenia wypowiedzi pisemnych, ze zrozumieniem czyta bez słownika teksty o średnim stopniu trudności, ma przyswojony niezbędny materiał gramatyczny, wyszczególniony w punkcie tematyka, a także posiada podstawowe kompetencje lingwokulturowe i realioznawcze.
Kryteria oceniania
Regularne uczęszczanie na zajęcia, bieżące przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie i rozliczanie się z prac domowych, uczestniczenie w sprawdzianach kontrolnych.
Literatura
1. H. Granatowska, I. Danecka, Kak deła, cz. 1, cz. 2, Warszawa 1997 i nast.
2. F. Rodimkina i in., Rossija segodnja. Teksty i ćwiczenia do nauki języka rosyjskiego na poziomie średnio zaawansowanym, Warszawa 2003.
3. A. Gołubiewa, N. Kowalska, Russkij jazyk segodnja, Warszawa 2000.
4. A. Pado, Start, Ru, Język rosyjski dla średnio zaawansowanych, cz. II, Warszawa 2006.
5. A. Gołubiewa, J. Ząbkowska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, Warszawa 1976.
6. S. Szadyko, Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2007.
7. A. Bogusławski, S. Karolak, Gramatyka rosyjska w ujęciu funkcjonalnym, Warszawa 1970.
8. A. Buchowiecka-Fudała, D. Piekarska-Winkler, Mnogolikaja Rossija 1. Rabota s kulturologiczeskim tiekstom, Warszawa 2010.
9. B. Lankamer, Zbiór zadań z gramatyki języka rosyjskiego z komentarzem, Warszawa 2001.
10. G.A. Ziętala, Geografia gospodarcza Rosji, Rzeszów 2006
11. J. Rieger, E. Rieger, Słownik tematyczny rosyjsko-polski, Warszawa 2003.
12. S. Chwatow, M. Timoszuk, Słownik rosyjsko-polski/polsko-rosyjski, Kompakt plus, Warszawa 2007.
13. S.A. Kuzniecow, Bolszoj tolkowyj slowar’ russkogo jazyka, Sankt-Peterburg 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: