Historia literatury białoruskiej XIX wieku 3221-S1-0HL21A
Konwersatorium ma za zadanie przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, zapoznać studenta z literaturą białoruską XIX wieku.
Przedmiotem zajęć jest tzw. nowa literatura białoruska, która powstała na bazie języka i twórczości ludowej. Odrodzenie języka i literatury białoruskiej omawiane jest w odniesieniu do wydarzeń historycznych i społecznych (działalność powstańcza, restrykcyjna polityka caratu, likwidacja Uniwersytetu Wileńskiego, rozbicie organizacji studenckich, uniemożliwianie białoruskojęzycznych publikacji). Zwraca się uwagę na wpływ idei romantycznych na zainteresowania ludoznawcze, na rolę inteligencji wileńskiej i młodzieży filomackiej w upowszechnianiu ludowej twórczości białoruskiej, a także wkład polsko-białoruskich pisarzy w odrodzenie języka i literatury białoruskiej (J. Barszczewski, A. Rypiński, J. Czeczot, W. Dunin-Marcinkiewicz). Wskazuje się na rozwój białoruskiej literatury realistycznej (twórczość F. Bahuszewicza, J. Łuczyny, A. Hurynowicza, F. Tapczeuskiego).
Szacunkowa liczba godzin, które student powinien poświęcić na opanowanie treści to około 60 (30 godzin zajęć i 30 godzin studiów indywidualnych)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
- najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
- proces rozwojowy literatury białoruskiej (S1_W05)
2. UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi:
- analizować dzieła literackie z wykorzystaniem różnych źródeł i metod badań (S1_U02),
- sporządzać samodzielne analizy literackie lub lingwistyczne z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi badawczych (S1_U03),
- rozpoznać najważniejsze białoruskie dzieła literackie w tym w sposób szczegółowy powstałe do lat 80. XX wieku i dokonać ich krytycznej analizy i interpretacji (S1_U06),
- ocenić znaczenie dorobku poszczególnych twórców literatury białoruskiej na tle białoruskiego procesu historycznoliterackiego (S1_U07),
- prezentować poglądy badaczy dotyczące literatury białoruskiej i języka białoruskiego i formułować wnioski dotyczące rozwoju literatury i języka (S1_U14),
- rozpoznawać znaczenie wydarzeń historycznych dla rozwoju literatury białoruskiej i języka białoruskiego (S1_U18),
- prawidłowo interpretować rozwój białoruskiej idei narodowowyzwoleńczej i jej odzwierciedlenie w wytworach kultury (S1_U21)
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- stosowania się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego (S1_K04),
- umieszczenia we właściwym kontekście nowych informacji i ich interpretacji, myślenia kreatywnego (S1_K05)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć, bieżące kontrolne sprawdziany ustne i pisemne, końcowe zaliczenie ustne.
W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Dopuszczalna liczba nieobecności: dwa razy w ciągu semestru.
Zaliczenie w II terminie odbywa się na zasadach dla I terminu
Literatura
1. Litaratura Biełarusi XVIII-XIX stst.: Chrestamatyja, Warszawa 2012.
2. Historyja biełaruskaj litaratury XI-XIX stahoddziau, tom 2: Nowaja litaratura. Duhaja pałowa XVIII - XIX stahoddzie, Mińsk 2007.
3. Biełaruskija piśmienniki: Bijabiblijagraficzny słounik: U szasci tamach. Mińsk 1992-1995.
4. Łojka A. Historyja biełaruskaj literatury. Czastka 1. Mińsk 1989.
5. Biełaruskaja litaratura XIX stahoddzia: Chrestamatyja. Minsk 1988.
6. M.Chaustowicz, Szlachami da biełaruskaści. Warszawa 2012.
7. M.Chaustowicz, Dasledawanni i materyjały, t. I--V, Warszawa 2014--2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: