Gramatyka opisowa języka białoruskiego. MorfologiaI 3221-S1-0GBM12K
Konwersatorium ma za zadanie:
1. zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami morfologii jako nauki o systemie słowotwórczym języka, tj. z podstawami morfonologii; z zagadnieniami z zakresu słowotwórstwa synchronicznego i diachronicznego;
2. zaprezentować kategorie i typy słowotwórcze;
3. wskazać metody analizy derywatów.
Końcowa część zajęć poświęcona jest rozpatrzeniu zagadnień ogólnych z zakresu fleksji, takich jak:
- pojęcie kategorii gramatycznej;
- imienne i werbalne kategorie gramatyczne, podział leksyki na klasy funkcjonalne;
- białoruskie i polskie systemy klasyfikacji leksemów na części mowy;
- umowność podziału, płynność granic;
- problemy dyskusyjne w klasyfikacji leksemów - budowa konstrukcji fleksyjnej:
- temat, wykładnik fleksyjny.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 2, w tym:
Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną: 15 godz. i przygotowanie do zaliczenia 15 godz. - 1 ECTS
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 60 godz. ECTS: 2
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz terminologię wykorzystywaną w badaniach białorutenistycznych (S1_W01),
- najważniejsze teorie badań literaturoznawczych i językoznawczych (S1_W02),
- złożoną naturę języka, w szczególności języka białoruskiego (S1_W09),
- białoruską terminologię filologiczną (S1_W10)
Student potrafi:
- rozpoznać różne struktury językowe w wypowiedziach i dokonać oceny ich poprawności (S1_U01),
- ozpoznać struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności (S1_U10),
- wykorzystywać terminy lingwistyczne w procesie analizy zjawisk językowych (S1_U13),
- ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności (S1_U25)
Student jest gotów do:
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01)
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do zaliczenia końcowego:
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych
Kryteria zaliczenia:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Test zaliczeniowy składający się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna zawiera od 5 do 10 pytań otwartych.
Część praktyczna zawiera od 3 do 5 ćwiczeń gramatycznych różnego typu.
Wyniki z obu części testu są łączone i przeliczane według wzoru:
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Składniki oceny zaliczeniowej:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 50%
- test semestralny – 50 %
Literatura
1. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 2006.
2. Lukaszanec A.A., Suczasnaja belaruskaja mova. Marfemika. Marfanalohija. Slovautvarenne, Minsk 2012
3. Marozava J.N., Slovautvarenne. Tearetycznyja asnovy, uzory razboru, testy, kantrolnaja rabota, Vicebsk 2005.
4. Bielaruska mova, red. L.P. Tamilina, Minsk 2012.
5. Ulasevicz V., Sposaby adaptacyi novaj zapazyczanaj leksyki u belaruskaj i polskaj movax, „Studia Białorutenistyczne 7/ 2013, s. 225-234.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: