Sytuacja języka polskiego w regionie 3221-JPJO-SJPR
Zagadnienia teoretyczne będą dotyczyły definiowania języka, ujęcia języka polskiego w kontekście polityki językowej, jego
statusu i sytuacji języków mniejszości w Polsce oraz poza granicami kraju. Oceniając ogólną sytuację języka polskiego
zostanie przedstawiona jego kondycja oraz relacja z językami narodowymi w regionie.
Omawiana problematyka wychodzi daleko poza dziedzinę lingwistyki i do rzetelnej analizy potrzebuje szerszego kontekstu, który dotyczyć będzie takich dziedzin jak historia, socjologia i kultura. Dlatego też w ramach oferowanych zajęć zostaną poruszone tematy ekstralingwistyczne, które miały i maja znaczący wpływ na rozwój sytuacji języka polskiego w regionie.
Tematy:
1. Definicja języka i status polszczyzny.
2. Typologia odmian współczesnej polszczyzny:
a) Odmiany systemowe.
b) Odmiana mówiona a pisana języka.
c) Odmiany funkcjonalne współczesnej polszczyzny.
3. Język polski na pograniczu:
a) Polsko-białoruskim.
b) Polsko-ukraińskim.
c) Polsko-czeskim.
d) Polsko-niemieckim.
4. Regionalizmy językowe.
5. Regionalizmy a kultura języka.
6. Przyszłość regionalizmów w języku polskim.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 8 godz. ECTS: 3, w tym:
Udział w zajęciach 8 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć): 8 godz. i przygotowanie do egzaminu 8 godz. - 2 ECTS
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 24 godz. ECTS: 3
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-uzyskuje obszerną wiedzę na temat kultury polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii, literatury i filmu,
-ma świadomość, jakie są ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania pracy w zawodzie nauczyciela języka polskiego jako obcego,
UMIEJĘTNOŚCI:
-potrafi umiejętnie łączyć treści językowe i kulturowe w procesie nauczania języka polskiego jako obcego,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
-zachęca i motywuje studentów do nauki języka polskiego i poznawania kultury polskiej,
-jest świadoma / świadomy swojej roli ambasadorki / ambasadora kultury polskiej.
Kryteria oceniania
Sprawdzian zaliczeniowy składający się z pytań otwartych i zamkniętych, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych:
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra)
99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Literatura
1. Kucharczyk R., Wpływ regionalnych odmian języka na współczesną polszczyznę potoczną, Kraków 2018.
2. Kurkowska H., Polityka językowa a zróżnicowanie społeczne współczesnej polszczyzny, [w:] Polszczyzna ludzi myślących, wybór i opracowanie H. Jadacka i A.Markowski, Warszawa 1991.
3. Olszewski B., Kilka uwag o prawnej ochronie języka polskiego, Wrocław 2009.
4. Pawłowski A., Pejzaż językowy Polski współczesnej: polszczyzna, języki obce, języki mniejszościowe, Wrocław 2019.
5. Polszczyzna mówiona ogólna i regionalna, pod red. Bogusława Dunaja i Macieja Raka, Kraków 2009.
6. Sytuacja języków mniejszościowych i regionalnych w Europie. Wymiar finansowy. Rekomendacje dla Polski, opracowanie zbiorowe, Biuro Analiz i Dokumentacji, Kancelaria senatu, Warszawa 2015.
7. Twarowska A., Przemiany języka polskiego w aspekcie kultury globalnej i społeczeństwa informacyjnego, Białystok 2020.
8. Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.
9. Zdancewicz T., Wpływy białoruskie w polskich gwarach pod Sejnami, Poznań 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: