Metody nauczania języka polskiego jako obcego 3221-JPJO-MNJP
Przedmiot metodyczny, którego celem jest przedstawienie różnorodnych metod nauczania języka polskiego jako obcego ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z uczniem znającym min. jeden z języków wschodniosłowiańskich.
Na poszczególnych zajęciach słuchacze poznają zasady planowania pracy dydaktycznej, układania konspektu zajęć, odpowiedniego ułożenia aktywności oraz dopasowywania ćwiczeń do fazy lekcji.
Uczestnicy zajęć dowiedzą się także, jakie techniki nauczania stosować podczas doskonalenia poszczególnych sprawności językowych: słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia. Szczegółowo zostaną omówione różnorodne typy zadań i ćwiczeń, które powinny pojawić się w materiałach dydaktycznych i podczas zajęć, m.in.: teksty do czytania z pytaniami na zrozumienie, nagrania, ćwiczenia wyrabiające dryl językowy, wprowadzanie nowej leksyki i gramatyki, utrwalenie słownictwa i konstrukcji gramatycznych, organizacja pracy w grupach na zajęciach, gry i zabawy językowe, element grywalizacji itd.
Duży nacisk na zajęciach będzie położy na to, aby uczyć leksyki i gramatyki w sposób skuteczny i ciekawy, dlatego też ważnym elementem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z zasadami przygotowania właściwych materiałów dydaktycznych zapewniających aktywny udział uczniów w zajęciach oraz kierowaniem uwagi uczniów podczas lekcji.
Przedmiot uwzględnia również przedstawienie podstawowych instrumentów pracy lektora języka polskiego jako obcego, takich jak dostępne na rynku podręczniki, materiały audiowizualne i multimedialne.
Nakład pracy studenta:
20 godzin w sali – 2 ECTS
60 godzin przygotowania do zajęć – 3 ECTS
20 godzin przygotowania konspektu własnych zajęć – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-zna różne metody, techniki i strategie nauczania języków obcych
-orientuje się psychologicznych uwarunkowaniach procesu uczenia się języka obcego,
UMIEJĘTNOŚCI:
-umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,
-potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,
-jest w stanie samodzielnie skonstruować atrakcyjne ćwiczenia na podstawie materiałów autentycznych,
-potrafi umiejętnie łączyć treści językowe i kulturowe w procesie nauczania języka polskiego jako obcego,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
-umie zintegrować grupę i stworzyć przyjazną atmosferę na zajęciach,
-potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Ocena końcowa składa się w 50% z oceny pracy bieżącej (obecność i aktywny udział w zajęciach) oraz w 50% z oceny samodzielnie przeprowadzonej krótkiej lekcji.
Przygotowanie konspektu własnej lekcji, przeprowadzeni lekcji na zajęciach i umiejętność obrony swojej pracy na forum - ocena bardzo dobra
Przygotowanie konspektu i przeprowadzeni lekcji na zajęciach w sposób wymagający nieznacznych poprawek, brak umiejętności obrony swojej pracy - ocena dobra
Przygotowanie konspektu i przeprowadzeni lekcji na zajęciach w sposób wymagający gruntownych poprawek, brak umiejętności obrony swojej pracy - ocena dobra- ocena dostateczna
Nieprzygotowanie lekcji lub konspektu - ocena niedostateczna
Student ma prawo do 1 nieusprawiedliwionej nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
- Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
- Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.
- Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.
- Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
- Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
- Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
- Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992.
- Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego (m.in. seria Hurra! Po polsku, Po polsku po Polsce, Polski na dobry start, Polski krok po kroku i in.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: