Nauczanie języka polskiego osób posługujących się językami wschodniosłowiańskimi 3221-JPJO-JPJW
Na zajęciach zostaną omówione:
- różnice w systemie kształcenia w Polsce i na Wschodzie;
- kontekst nauczania języka polskiego imigrantów z Europy Wschodniej (Białorusini,
Ukraińcy, Rosjanie);
- różnice w podejściu do uczenia się języków obcych;
- rola języka pośrednika w nauczaniu JPJO;
- trudne miejsca w polszczyźnie dla Słowian wschodnich;
- najczęstsze błędy popełniane przez Słowian wschodnich w języku polskim i terapia
takich błędów;
- podstawowe zasady tworzenia planu kursu języka polskiego jako obcego (programy
nauczania, konspekty lekcji);
- zasady uczenia gramatyki i słownictwa (techniki nauczania sprawności i
podsystemów języka oraz zagadnień realioznawczych);
- pomoce dydaktyczne na różne poziomy;
- miejsce kultury w nauczaniu języka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-zna różne metody, techniki i strategie nauczania języków obcych,
-ma świadomość podobieństw i różnic w budowie gramatycznej języków słowiańskich,
-orientuje się psychologicznych uwarunkowaniach procesu uczenia się języka obcego,
-ma świadomość, jakie są ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania pracy w zawodzie nauczyciela języka polskiego jako obcego,
UMIEJĘTNOŚCI:
-umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,
-potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,
-jest w stanie samodzielnie skonstruować atrakcyjne ćwiczenia na podstawie materiałów autentycznych,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
-umie zintegrować grupę i stworzyć przyjazną atmosferę na zajęciach,
-potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- aktywność na zajęciach;
- egzamin ustny na podstawie przerobionych na zajęciach zagadnień.
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same.
Literatura
- Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
- Foland-Kugler, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa 1998.
- Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.
- Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
- Kaleta R., Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Warszawa 2015.
- Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009.
- Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, Warszawa 1980.
- Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011
- Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
- Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006.
- Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: