Gramatyka konfrontatywna języka polskiego i języków wschodniosłowiańskich 3221-JPJO-GKJP
W trakcie zajęć zostają poddane analizie konfrontatywnej następujące zagadnienia:
1. Typologia lingwistyczna a analiza kontrastywna języków.
2. Rodzina języków słowiańskich.
3. Porównanie alfabetów języków słowiańskich.
4. Fonetyka i fonologia systemu wokalicznego i konsonantycznego języka polskiego i języków wschodniosłowiańskich w aspekcie synchronicznym.
5. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
6. Porównanie rzeczowników dwurodzajowych i nieodmiennych w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
7. Wybrane zagadnienia analizy konfrontatywnej liczebników w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
8. Podstawy analizy konfrontatywnej fleksji rzeczownika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
9. Analiza konfrontatywna wybranych zaimków w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
10. Podstawy analizy konfrontatywnej fleksji przymiotnika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
11. Wybrane zagadnienia analizy konfrontatywnej fleksji czasownika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.
12. Podstawy opisu kontrastywnego systemów leksykalnych języka białoruskiego i rosyjskiego.
Nakład pracy studenta:
30 godzin w sali – 2 ECTS
120 godzin przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadanych ćwiczeń – 6 ECTS
60 godzin przygotowania do egzaminu – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-zdobywa niezbędne wiadomości z zakresu gramatyki funkcjonalnej języka polskiego,
-ma świadomość podobieństw i różnic w budowie gramatycznej języków słowiańskich,
UMIEJĘTNOŚCI:
-umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,
-potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
-potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,
-wykazuje się ciekawością, otwartością i szacunkiem wobec innych kultur,
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego egzaminu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych.
Składniki oceny:
Na ocenę końcową składa się wynik końcowego egzaminu.
Kryteria oceny egzaminu przedstawione są w formie progów procentowych
(punkty uzyskane z pracy)
50% – 58% - 3 (ocena dostateczna)
59% - 67% - 3+ (ocena dostateczna plus)
68% - 76% - 4 (ocena dobra)
77% - 85% - 4+ (ocena dobra plus)
86% - 95 % - 5 (ocena bardzo dobra)
96% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
1 Mečkovskaja N.B., Obščeje jazykoznanije. Strukturnaja i social’naja tipologija jazykov, Moskva, 2009.
2. Zmarzer W., Podstawy analizy konfrontatywnej języków pokrewnych, Warszawa 1992.
3. Hryhor’jeva L.M. [red.], Suczasnaja belaruskaja mova, Minsk 2007.
4. Pianka, W., Gramatyka konfrontatywna języków słowiańskich, tom 1, Katowice, 2000.
5. Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa, 2002.
6. Stieber Z., Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1976.
7. Nagórko A., Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2023.
8. A. Markowski, Kultura języka polskiego, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: