- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Стыльны тэкст па-беларуску 3221-FBA-ST-OG
Zajęcia stanowią kontynuację nauki języka białoruskiego na poziomie B2 i obejmują teoretyczne i praktyczne aspekty pisania tekstów w języku białoruskim. Pod uwagą aspekty leksyczne, gramatyczne i stylystyczne.
Podczas zajęć studenci pracują z tekstami różnych gatutków, analizują słownictwo, poprawność gramatyczną, zgodność ze stylem. Zatem piszą teksty odpowiednio z zadaniem wykładowcy.
Szczególną uwagę poświęcono zasadom etykiety: pisaniu życzeń, listów z prośbami, listów biznesowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i etodologiczną badań językoznawczych; w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą; w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych
i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania.
Umiejętności: absolwent potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych ; formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem
oraz w czasie debat i dyskusji; planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także
w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów; określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania
w zakresie zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do zaliczenia końcowego:
- dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach,
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału,
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych,
- aktywny udział w zajęciach.
Zaliczenie końcowe ma formę pisemną i składa się z testu.
Procentowa skala ocen za zaliczeniową pracę pisemną:
Poniżej 51% – 2,0 (ocena niedostateczna)
51% – 60% – 3,0 (ocena dostateczna)
61% – 70 % – 3,5 (ocena dostateczna plus)
71% – 80% – 4,0 (ocena dobra)
81% – 90% – 4,5 (ocena dobra plus)
91% – 98% – 5,0 (ocena bardzo dobra)
99% – 100% – 5! (ocena celująca)
Ocenę końcową stanowi: 50% oceny z zajęć + 50% oceny z testu zaliczeniowego.
Literatura
Бандаровіч В. Стыльна па-беларуску: комплексны даведнік па культуры маўлення. Мн., 2013.
Важнік С. Здароў! - Здароў, калі змалоў!: этыкетныя формулы вітання і развітання // Роднае слова. 2008. № 3. С. 53-56.
Важнік С. Моўны этыкет беларусаў: ветлівыя звароты / Роднае слова. 2008. № 2. С. 50-51.
Важнік С. Эпісталярны этыкет беларусаў: нашаніўскі лістоўны стыль // Роднае слова. 2009. № 3. С. 46-49.
Васілевіч В. Сітуацыя развітання ў беларускім маўленчым этыкеце. // Роднае слова. 2000. № 1. С 31-34.
Жаўняровіч П. Даведнік па літаратурнай праўцы: арфаграфічны, пунктуацыйны, лексічны, граматычны, сінтаксічны, тэхнічны ўзроўні. Мн., 2017.
Каўрус А. Да свайго слова. Мн., 2010.
Леванцэвіч Л. Маўленчы этыкет і культура зносінаў. Мн., 2022.
Плотнікаў Б. Кіраўніку аб мове. Мн., 2001.
Рамза Т. Сінтаксіс. Просты сказ: Курс лекцый. Мн., 2002.
Салавянчык Т. Культура пісьмовай дзелавой мовы дзяржаўнага служачага // Проблемы управления. 2003. № 1. С. 80-85.
Солахаў А. Навучанне маўленчаму этыкету. Даведачныя матэрыялы. Мазыр. 2016.
Старавойтава Н. Гісторыя і сучаснасць беларускага слоўнага этыкету // Роднае слова. 2006. № 6. С. 39-42.
Язерская С. Этыка маўленчых узаемін: матэрыялы да курса на выбар "Асновы культуры маўлення" // Беларус. мова і літ.: навук.-метад. часопіс. 2005. № 4. С. 20-26.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: