Tekstologia lingwistyczna 3202-S2WTS22o
Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z regułami tworzenia i odbioru tekstów, a zwłaszcza z podstawami analizowania ich formy, zawartości treściowej, intencji i funkcji komunikacyjnych. Omówione zostaje pojęcie tekstu i kryteria tekstowości, a także miejsce tekstu wśród jednostek języka. Przedstawiona jest typologia i klasyfikacja tekstów oraz zagadnienia semantycznej i strukturalnej spójności tekstu. Studenci poznają podstawowe sposoby przekształcania tekstów i działania na tekście, zostają wdrożeni do samodzielnego przekształcania tekstów i przeprowadzania ich korekty.
Na osiągnięcie efektów uczenia się student musi przeznaczyć 30 godzin zorganizowanych, ok. 20 godzin na bieżące przygotowanie do zajęć i ok. 5 godzin na przygotowanie się i napisanie pracy kontrolnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna podstawową terminologię z zakresu tekstologii;
- student zna kryteria tekstowości oraz warunki spójności tekstu;
- student ma uporządkowaną wiedzę o typach tekstów;
- student zna podstawowe rodzaje przekształceń i działań na tekście.
Umiejętności:
- student prawidłowo klasyfikuje podany tekst;
- student rozpoznaje najpopularniejsze teksty precedensowe (polskie i rosyjskie) i potrafi odtworzyć tekst prototypowy;
- student potrafi wskazać i zinterpretować jednostki metatekstowe i operatory tekstowe różnego typu;
- student wykorzystuje praktycznie wiedzę o sposobach przekształcania tekstu – potrafi napisać plan tekstu, streszczenie, przeprowadzić dekompozycję i kondensację itp.;
- student potrafi przeprowadzić adiustację i korektę tekstu naukowego.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Rosji;
- student ma świadomość konieczności stosowania się do zasad korzystania z cudzych tekstów.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności i bieżącego przygotowania do zajęć, aktywność na zajęciach, kontrolna praca pisemna.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bachtin M., Problem gatunków mowy. Problem tekstu w lingwistyce, filologii i innych naukach humanistycznych, [w:] Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986. (oryginał ros. dostępny w sieci)
2. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. (rozdział Problemy tekstu i wypowiedzi)
3. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, PWN, Warszawa 2009.
4. de Beaugrande R.A., Dressler A., Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990.
5. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, PWN, Warszawa 1998.
6. Gal’perin I.R., Tekst kak objekt lingvističeskogo issledovanija, Moskwa 1981.
7. Grochowski M., Anafora w strukturze tekstu, Warszawa 1996.
8. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa 2008, s.34-70.
9. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2006, s. 59-87, 150-178.
10. Lukszyn J., Stilističeskij analiz russkogo teksta, PWN, Warszawa 1990.
11. Martemianow J., Tekst spójny: właściwości struktury głębokiej, [w:] M.R. Mayenowa (red.), Semantyka tekstu i języka, Wrocław 1976.
12. Mayenowa M.R. (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971.
13. Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. II popr. i uzup., Ossolineum, Wrocław 1999.
14. Solganik G.Ja., Stilistika teksta, Moskva 2006.
15. Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków 2001, s.243-266.
16. Wolańska E., Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, [w:] Bańkowska E., Mikołajczuk A. (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2000.
17. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: