Literacka mapa Rosji 3202-S2WMLM11o
Wykład ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat literatury rosyjskiej w kontekście geograficzno-historycznym. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami, dziełami literackimi i miejscami w rosyjskiej pamięci historycznej.
Zagadnienia szczegółowe.
Wykaz tematów:
1. Geografia literacka Rosji
2. Moskwa do końca XIX wieku
3. Moskwa w XX wieku
4. Petersburg
5. Leningrad
6. Kazachstan
7. Odessa
8. Syberia (zesłania)
9. Syberia (Tobolsk, Irkuck, Krasnojarsk, Nowosybirsk)
10. Kresy
11. Warszawa
12. Kaukaz
13. Kazań
14. Emigracja
15. Test końcowy
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat geografii literackiej;
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla historii rosyjskich miast i regionów
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury i historii Syberii, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student posiada wiedzę na temat stereotypów w literaturze
Umiejętności:
- student charakteryzuje podstawowe wydarzenia z geografii literackiej oraz umieszcza je w szerszym kontekście historyczno-literackim,
- student potrafi określić słowa kluczowe w tekście literaturoznawczym,
− student wyjaśnia, dlaczego literatura dotycząca miast i regionów Rosji ma wpływ na kontakty między Polską i Rosją
− student stosuje podstawową terminologię historyczno-literacką,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Test Pytania: 5
Liczba punktów maksymalna: 15 (5x3)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
10 – 3,5 (dst+)
11 – 12 – 4,0 (db)
13 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
K. Schlögel, W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał, Poznań 2009
K. Schlögel, Terror i marzenie: Moskwa 1937, przeł. I. Drozdowska-Broering, Poznań 2012.
J. Czeczot, Petersburg: miasto snu, Wołowiec 2017.
В. Топоров, Петербургский текст русской литературы, Санкт-Петербург 2003.
P. Głuszkowski, Tożsamość ziem białoruskich w percepcji rosyjskiej inteligencji w pierwszej połowie XIX w. [w:] O ziemię waszą, nie naszą. Ideowe aspekty procesów narodotwórczych w Europie Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2017, s. 261-284.
A. Jersild, Orientalizm po rosyjsku, przeł. J. Rohoziński.
E.M. Thompson, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, przeł. A. Sierszulska, Kraków 2000.
S. Pawlenko, Syberyjski tekst literatury rosyjskiej we współczesnej myśli humanistycznej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2018, nr 13, s. 37-50.
М. Горький, Мои университеты, Москва 2001.
А. Иванов, Тобол. Много званных: Роман-пеплум, Москва 2017.
Москва: место встречи. Городская проза, Москва 2017.
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: