Teoria literatury i metodologia badań literackich II 3202-S2SPL12e
I. Zagadnienia wstępne
Co to jest literatura? Wyznaczniki literatury. Przykład badań empirycznych dotyczących rozpoznawalności tekstu literackiego. Co to jest nauka o literaturze? Co to jest metodologia? Metodologia badań literackich i jej miejsce w nauce o literaturze. Przegląd historyczny stanowisk i szkół metodologicznych. Teoria literatury i metodologia badań literackich w XX i XXI wieku (c,d,) – zakorzenienie w tradycji, nowe tendencje, prognozy na przyszłość.
II. Intertekstualność. Interdyscyplinarność – transdyscyplinarność – multidyscyplinarność a badania literaturoznawcze.
III. Filozoficzne podstawy teorii literatury.
IV Dzieło literackie – analiza, interpretacja, wartościowanie.
V. Starożytne źródła wiedzy o literaturze.
VI. Estetyka klasycyzmu.
VII. Estetyka kantowska.
VIII. Kierunki romantyczne (szkoła niemiecka i angielska).
IX. Kierunki pozytywistyczne.
X. Od przełomu antypozytywistycznego.
XI. Fenomenologia.
XII. Psychoanaliza w badaniach literaturoznawczych. Archetypy i symbole. Teoria toposów E.R. Curtiusa.
XIII. Rosyjska szkoła formalna.
XIV. Propozycje metodologiczne Michaiła Bachtina.
XV. Semiotyka. Jurij Łotman i inni.
XVI. Kulturowa teoria literatury.
XVII. Literatura a inne sztuki.
Literatura a muzyka. Literatura a sztuki piękne. Literatura a teatr; czy dramat jest rodzajem literackim? (propozycja S. Skwarczyńskiej i odpowiedź A. Hutnikiewicza).
XVIII. Próba podsumowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- ma podstawową wiedzę o badaniach filologicznych (teoria literatury, metodologia badań literaturoznawczych);
- zna specyfikę literaturoznawstwa i jego miejsce w ogólnym podziale nauk humanistycznych;
- zna podstawową rosyjską i polską terminologię literaturoznawczą.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- umie wykorzystać podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa w wypowiedziach na temat zjawisk i procesów literackich;
- umie właściwie dobrać źródła z zakresu teorii literatury oraz metodologii literaturoznawczej i wykorzystać zawarte w nich informacje;
- potrafi uzupełniać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- zdaje sobie sprawę z różnorodności paradygmatów naukowych i ma dla nich poszanowanie.
Kryteria oceniania
1 ECTS (30 godz.) - konwersatorium
3 ECTS (90 godz.) - praca własna studenta (przygotowanie do testu)
Test
Pytania: 4
Liczba punktów maksymalna: 12 (4x3)
Punkty i oceny:
6,5-8 – 3,0 (dst)
8,5-9 – 3,5 (dst+)
9,5-10 – 4,0 (db)
10,5-11 – 4,5 (db+)
11,5-12 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 12) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 13).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1995.
2. M. Fleischer, Rozpoznawalność cech „literackości” i „funkcji estetycznej” przez „kompetentnych odbiorców”. Wyniki badań empirycznych, w: Anatomia dyskursu. Wiedza o literaturze z punktu widzenia obserwatora III, pod red. B. Balickiego, B. Ryża i E. Szczerbuka, Wrocław 2008, s. 277-320.
3. E. Kasperski, Literatura. Teoria. Metodologia, w: Literatura. Teoria. Metodologia, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1988, s. 8-38.
4. M. Gołaszewska, Filozoficzne podstawy teorii literatury, w: Poszukiwania teoretycznoliterackie, pod red. E. Czaplejewicza i E. Kasperskiego, Wrocław 1989, s. 23-34.
5. H. Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1996.
6. H. Markiewicz, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989.
7. M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970.
8. Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: