Teorie i metody badań lingwistycznych I 3202-S2SPJ11o
Teorie i metody badań lingwistycznych I są zajęciami przeznaczonymi dla studentów zainteresowanych trendami rozwojowymi w obrębie współczesnej lingwistyki. Studenci powinni być przygotowani na pogłębianie wiedzy lingwistycznej. Przedmiot jest poświęcony problematyce rozwoju kierunków lingwistycznych w XX i XXI wieku. Zostaną zaprezentowane kluczowe kierunki w językoznawstwie współczesnym, a także najważniejsze teorie lingwistyczne i najsłynniejsi ich twórcy. Pierwsze zajęcia poświęcone zostaną powtórzeniu pojęć lingwistycznych, sprecyzowane zostaną podstawowe metody badawcze, stosowane w językoznawstwie, takie jak metoda dedukcyjna, indukcyjna, hipotetyczno-dedukcyjna. Omówione będą podziały i odrębne typy badań w językoznawstwie, oraz podział na językoznawstwo ogólne i szczegółowe. Zasadnicza tematyka zajęć będzie poświęcona językoznawstwu strukturalnemu. Cechą badań strukturalnych jest wykrywanie abstrakcji, wydzielanie tego, co w systemie języka może być stałe, a co wariantywne. Nade wszystko są to badania synchroniczne struktur językowych, rozumianych jako system powiązanych ze sobą kategorii. Współczesne teorie lingwistyczne w pewnych sytuacjach pozostają izolowanymi koncepcjami, a w innych dają początek szkołom lingwistycznym. Zajęcia są przeglądem i teorii i szkół. ”Teorie i metody…” obejmują teorie współczesne i cykl zajęć rozpoczyna się od prekursorskiej Szkoły Kazańskiej, której twórcami są J. N. Baudouin de Courtenay i Mikołaj Kruszewski. Zostaną omówione założenia szkoły, a także teoria fonologiczna, która legła u podstaw fonologii współczesnej. Z kolei zaprezentowana będzie teoria Ferdynanda de Saussure’a jako podstawa i stymulacja współczesnych badań strukturalnych, synchronicznych. Następnie omówione będą teorie Szkoły Praskiej , której członkami byli naukowcy z wielu krajów , owocem ich współpracy były teorie z wielu dziedzin od fonetyki i fonologii po gramatykę i stylistykę funkcjonalną. Pod uwagę będą wzięte prace Jakobsona, Trubieckiego, Mathesiusa i innych. Następnie scharakteryzowana będzie Szkoła Londyńska i działalność jej twórców Firtha i Hallidaya. Wiele uwagi poświęcimy też strukturalnym szkołom amerykańskim. Od badań początkowych, prowadzonych pod wpływem behawioryzmu, poprzez teorię Sapira i Whorfa, następnie szkołę Bloomfielda, tzw. neobloomfieldowców, aż po teorie generatywno-transformacyjne Chomskyego i teorie stratyfikacyjne. Teorie szkół amerykańskich kończą zajęcia semestru zimowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w obszarze lingwistyki oraz o historii dyscypliny;
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i problematyzowania tekstów właściwe dla lingwistycznych teorii i szkół badawczych;
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych dyscyplin z zakresu nauk humanistycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów;
- porównuje zasadnicze założenia teoretyczne w obrębie szkół i kierunków językoznawczych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma pogłębioną świadomość swej wiedzy i umiejętności;
- rozumie potrzebę dalszego uczenia się, kształcenia i rozwoju osobistego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Test po semestrze. Test zawiera 4 pytania otwarte:
1. Biografia - 10 pkt.
2. Bibliografia - 15 pkt.
3. Teoria - 25 pkt.
4. Recepcja - 10 pkt.
Łącznie 60 pkt.
Oceny:
60 pkt. 5!
59 – 54 pkt. 5
53 - 48 pkt. 4+
47 - 41 pkt. 4
Harmonogram godzinowy: . Zajęcia na uczelni.30 godz. ( 1 ECTS )
Przygotowanie do zajęć 15 godz. ( 0,5 ECTS )
Praca w bibliotece 30 godz. ( 1 ECTS )
Eksploracja z Internetu 15 godz. ( 0,5 ECTS )
Przygotowanie do zaliczenia na ocenę 30 godz. ( 1 ECTS )
Łącznie - 120 godz. ( 4 ECTS )
40 - 35 pkt. 3+
34 - 30 pkt 3
Poniżej 30 pkt. 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych. PWN Warszawa 1985.
F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego. PWN Warszawa 1961.
J. N. Baudouin de Courtenay, Dzieła wybrane, t. 1 – 6 , PWN Warszawa 1974 – 1983
R. Jakobson, M. Kruszewski. Wybór pism. Wrocław 1967.
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie. PWN , Warszawa 1978.
N.S. Trubieckoj, Izbrannyje trudy po fiłołogii, Moskwa 1987.
N. S. Trubieckoj, Osnowy fonołogii. Moskwa 1960.
R. Jakobson, Izbrannyje raboty. Moskwa 1985.
N. Chomsky, Zagadnienia teorii składni. Wrocław 1982. Próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów. PAN, Warszawa 1995.
A. Martinet, Podstawy lingwistyki funkcjonalnej. Warszawa 1970.
L. Bloomfield, Language. New York 1983.
D. Bolinger, Aspects of Language. New York 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: