Wymiary aksjologiczne literatury rosyjskiej I 3202-S2SMWA11z
Pierwszy semestr seminarium przewiduje: 1) poszerzenie i pogłębienie znajomości literatury rosyjskiej w kontekście problematyki aksjologicznej, problem wartościowania i przewartościowania klasyki rosyjskiej (po 2022 roku), 2) zapoznanie się z obowiązującymi w różnych okresach literackich rodzajami wartości (etycznych, estetycznych, politycznych, rodzinnych, ideowych), 3) analiza form prezentacji rodzajów wartości w całości artystycznej dzieła literackiego, 4) badania problematyki aksjologicznej w literaturze modernizmu i postmodernizmu rosyjskiego, 5) warsztat pracy magistranta, praca z tekstem naukowym i forma bibliograficzna, aparat naukowy, 6) etyka pracy naukowej, pojęcie plagiatu w naukach humanistycznych, 7) wybór tematu pracy i przygotowanie bibliografii.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
− student zna zasady opracowania i referowania tekstu naukowego;
− student zna zasady prawa autorskiego;
− student zna podstawową problematykę oraz współczesny stan badań z zakresu aksjologii literaturoznawczej;
UMIEJĘTNOŚCI
− student potrafi przedstawić swój krąg zainteresowań naukowych związany z profilem seminarium magisterskiego;
− student potrafi znaleźć informację dotyczącą tematu jego pracy magisterskiej, wykorzystując różne źródła;
− student potrafi napisać streszczenie tekstu literaturoznawczego oraz określić jego słowa kluczowe;
− student posiada pogłębione umiejętności badawcze z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego w kontekście problematyki aksjologicznej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych;
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego;
− student ma świadomość wkładu kultury rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy;
− student ma świadomość wartości, jaką wnosi różnorodność kulturowa oraz odnosi się z szacunkiem do przejawów interkulturowości;
− student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się.
Kryteria oceniania
Praca semestralna (bibliografia), ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) O wartościowaniu w badaniach literackich. Studia pod redakcją Stefana Sawickiego i Władysława Panasa. Lublin 1986.
2) Józef Tischner, Myślenie według wartości. Kraków 2000.
3) Ольга Матич, Эротическая утопия: новое религиозное сознание и fin de siècle в России. Москва 2008.
4) Перелом 1917 года: революционный контекст русской литературы. Материалы и исследования. Москва 2017.
5) Макс Шелер, Ресентимент в структуре моралей. Санкт-Петербург 1999.
6) Михаил Бахтин, Эстетика словесного творчества. Москва 1979.
7) Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa 2007.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: