Praktyki zawodowe 3202-S2PEDPZ22o
Treści praktyk pedagogicznych wynikają z treści zawartych w przedmiotowych programach nauczania metodyki, pedagogiki i psychologii.
Celem praktyki jest nabycie i doskonalenie umiejętności zawodowych, wdrożenie do stosowania różnorodnych form pracy dydaktyczno-wychowawczej, kształtowanie właściwej postawy i motywacji do pracy pedagogicznej. Praktyka pedagogiczna umożliwia studentom poznanie organizacji pracy poszczególnych typów placówek oświatowych, zapoznanie się z różnymi zespołami uczniowskimi, zdobycie doświadczenia w zakresie planowania, prowadzenia
dokumentacji, realizacji i oceniania procesu kształcenia. W trakcie praktyk student uzyskuje możliwość zastosowania zdobytej w trakcie realizacji modułu glottodydaktycznego wiedzy pedagogicznej i metodycznej.
W trakcie praktyk pedagogicznych studenci
- zapoznają się ze strukturą organizacyjną i pracą dydaktyczno-wychowawczą różnych typów szkół;
- obserwują i dokumentują zajęcia;
- nabywają umiejętności planowania i prowadzenia zajęć;
- nabywają umiejętności dostrzegania faktów pedagogicznych, ich prawidłowej analizy i interpretacji;
- kształtują właściwy stosunek do ucznia oraz obowiązków wynikających z wykonywania zawodu nauczyciela;
- nabywają umiejętności autorefleksji, analizy własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów;
- kształtują umiejętności współpracy z innymi nauczycielami i pedagogiem szkolnym;
- nabywają umiejętności uwzględniania w toku nauczania języka rosyjskiego treści programowych innych przedmiotów (nauczanie zintegrowane, ścieżki edukacyjne);
- kształtują twórczą i poszukującą postawę nauczyciela.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W wyniku realizacji programu praktyk pedagogicznych student:
• posiada wiedzę na temat struktury i zadań systemu edukacji − celów, podstaw prawnych,
organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;
• posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców
i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i
młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
• posiada wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych,
wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie;
• posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;
• posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela;
UMIEJĘTNOŚCI
• posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i
dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów;
• wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z
wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i
przetwarzania informacji i materiałów;
• potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a
także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji;
• potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych;
• posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków;
• posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej;
• potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi;
• potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej;
• potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
•student jest gotów animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich
samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
• jest gotów pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce;
• jest przygotowany, aby posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności;
• jest zdolny pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań
pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych);
• współpracuje z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów;
• analizuje własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazuje obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia praktyk zawodowych:
Warunkiem zaliczenia praktyk jest złożenie, w określonym przez Uczelnianego opiekuna praktyk terminie, następujących dokumentów opatrzonych podpisami Szkolnego opiekuna praktyk/Dyrektora szkoły i pieczęcią szkoły/placówki:
- wypełnionego dziennika praktyk;
- potwierdzenia odbytych praktyk;
- konspektów przeprowadzonych lekcji;
- karty Ewaluacji praktyk dydaktycznych.
Praktyki pedagogiczne kończą się oceną wpisywaną do dziennika praktyk i systemu USOS.
W ocenie studenta pragnącego uzyskać uprawnienia nauczycielskie uwzględnia się następujące
elementy:
• poziom kompetencji glottodydaktycznej
• poziom kompetencji lingwistycznej
• poziom kompetencji komunikacyjnej
• poziom kompetencji interkulturowej
Kompetencja glottodydaktyczna studenta to umiejętność planowania, przygotowania i organizacji
pracy na lekcji (wytyczenie i realizacja założonych celów, stosowanie adekwatnych metod i technik
nauczania, optymalne wykorzystanie czasu lekcji, uwzględnienie właściwości i możliwości
uczniów itp.). Szczególnej ocenie podlega w związku z powyższym przygotowanie studenta do
lekcji (prawidłowe i skrupulatne sporządzenie konspektu lekcji i materiałów pomocniczych),
przeprowadzenie lekcji (realizacja celów, dynamika lekcji, stosowanie różnorodnych form pracy,
motywowanie uczniów, podawanie informacji zwrotnej itp.) oraz jakość relacji uczeń – klasa –
praktykant (takt, szacunek w stosunku do uczniów, otwartość, życzliwość, sposób oceniania
uczniów, klarowne określenie wymagań i konsekwencja w ich egzekwowaniu itp.).
Kompetencja lingwistyczna studenta rozumiana jest jako określony poziom wiedzy i umiejętności
leksykalnych, gramatycznych, semantycznych, fonologicznych, ortograficznych i ortoepicznych.
Oceniając stopień znajomości języka rosyjskiego należy uwzględnić umiejętność formułowania wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym i gramatycznym, płynność wypowiedzi, prawidłowy zapis (w dzienniku, na tablicy) itp.
Kompetencja komunikacyjna rozumiana jest jako umiejętność skutecznego posługiwania się językiem odpowiednio do kontekstu społecznego i oczekiwań odbiorcy. Jest to zdolność do rozumienia intencji odbiorców i przekazywania własnych intencji. Oceniając kompetencję komunikacyjną studenta-praktykanta należy uwzględnić wykorzystywane przez niego sposoby nawiązywania kontaktu, styl przekazu, kulturę językową, umiejętności wykorzystania niewerbalnych środków komunikacyjnych, uwzględnianie wiedzy o uczniach i ich potrzebach.
Kompetencja interkulturowa to wiedza, umiejętności i postawy pozwalające zrozumieć i docenić inną kulturę, porównać i znaleźć podobieństwa i różnice pomiędzy własną i obcą kulturą oraz umożliwiające użycie języka obcego w celu pomyślnej komunikacji z człowiekiem będącym przedstawicielem innego kręgu kulturowego. W ocenie poziomu opanowania kompetencji interkulturowej należy zwrócić uwagę, czy praktykant korzystał podczas lekcji z materiałów autentycznych, w tym wizualizacji przedstawiających rosyjskie realia, cechy narodowo – kulturowe, czy zwracał uwagę na charakterystyczne dla danego kręgu kulturowego zachowania słowne i zachowania niewerbalne.
SKALA OCEN
Ocena bardzo dobra (5,0)
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który przedstawi Uczelnianemu opiekunowi praktyk starannie wypełniony dziennik praktyk z opisem obserwowanych lekcji, otrzyma bardzo dobrą opinię Nauczyciela-Mentora, dołączy do dokumentacji rzetelnie opracowane konspekty przeprowadzonych lekcji wraz z materiałami pomocniczymi.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który wykazuje się punktualnością, systematycznością, starannością oraz kreatywnością w planowaniu i przygotowaniu scenariusza lekcji języka rosyjskiego oraz materiałów pomocniczych. Przeprowadza lekcje zgodnie z harmonogramem. W przebiegu lekcji przejawia umiejętność elastycznego dostosowania metod i technik do zaistniałej sytuacji, wprowadza bogaty, bazujący na wielu źródłach materiał ćwiczeniowy, wprowadza elementy
nauczania zindywidualizowanego, potrafi sprawiedliwie oceniać uczniów. Student stosuje różnorodne rodzaje interakcji z uczniami, wykorzystuje nowe technologie, środki multimedialne. Prowadzi lekcje w języku rosyjskim, mówi płynnie, nie popełnia błędów językowych, wydaje jasno sformułowane polecenia, właściwie operuje głosem.
Ocena dobra (4,0)
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przedstawi Uczelnianemu opiekunowi praktyk wypełniony
dziennik praktyk, w którym znajdują się drobne uchybienia, w tym dotyczące opisu obserwowanych lekcji, otrzyma dobrą opinię Nauczyciela-Mentora, dołączy do dokumentacji poprawne konspekty przeprowadzonych lekcji wraz z materiałami pomocniczymi.
Na ocenę dobrą zasługuje student kompetentny, potrafiący poprawnie zaplanować i przeprowadzić lekcję języka rosyjskiego, znający i stosujący bogaty wachlarz metod i technik nauczania, które na ogół potrafi dostosować do zaistniałych warunków. Prowadzi lekcje w języku rosyjskim, mówi dość płynnie, popełnia niewielką liczbę błędów językowych, jasno formułuje polecenia, właściwie operuje głosem.
Ocena dostateczna (3,0)
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który przedstawi Uczelnianemu opiekunowi praktyk niestarannie wypełniony dziennik praktyk, w którym znajdują się uchybienia świadczące o niesystematyczności i braku zaangażowania podczas opisu obserwowanych lekcji, otrzyma dostateczną opinię Nauczyciela-Mentora, dołączy do dokumentacji niestarannie sporządzone konspekty lekcji i materiały pomocnicze świadczące o uchybieniach w praktycznym zastosowaniu zasad metodyki nauczania języka rosyjskiego.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który wykazuje uchybienia w zakresie planowania i prowadzenia lekcji. Prowadzi lekcje w języku rosyjskim, mówi dość płynnie, popełnia niewielką liczbę błędów językowych, właściwie operuje głosem, nie zawsze jasno formułuje polecenia, bywa niepunktualny, gorzej przygotowany do lekcji, stosuje mało urozmaicone formy pracy, nie zawsze ma poprawne relacje z uczniami. Reaguje jednak na sugestie Nauczyciela-Mentora i stara się je stosować.
Ocenia niedostateczna (2,0)
Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia opisanych powyżej kryteriów.
Sposób zaliczenia:
Na podstawie przedstawionej dokumentacji i rozmowy
zaliczeniowej przeprowadzonej ze studentem w ustalonym terminie po odbyciu praktyk w szkole.
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne w szkole (120 godz.).
Literatura
Anette Breaux, Todd Whitaker, "Jak to robią najlepsi nauczyciele. 7 prostych sekretów", Wyd. "Fraszka Edukacyjna", Warszawa 2011.
Ewa Góralczyk, "Nauczycielem być... Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga", Wyd. "Fraszka Edukacyjna", Warszawa 2011.
Bfruce Joyce, Emily Calhoun, David Hopkins, "Przykłady modeli uczenia się i nauczania", Wydawnictwa Szkolny i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
Beata Karpeta-Peć, "Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych", Wyd. "Fraszka Edukacyjna", Warszawa 2008.
Hanna Komorowska, "O programach w kształceniu ogólnym i zawodowym", Wyd. "Fraszka Edukacyjna", Warszawa 2012.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: