Dydaktyka języka rosyjskiego II 3202-S2PEDDJR21e
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z podstawową wiedzą na temat Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się- nauczanie- ocenianie (ESOKJ), zaprezentować praktyczny aspekt planowania i projektowania glottodydaktycznego uwzględniając poszczególne etapy edukacyjne. Szczególna uwaga zostanie poświęcona czynnikom warunkującym efektywną praktykę glottodydaktyczną. Podczas ćwiczeń studenci nauczą się planowania pracy nauczyciela, czyli konstruowania planów metodycznych – konspektów/ scenariuszy lekcji, planów wynikowych, wyboru metod nauczania, doboru podręcznika, materiałów uzupełniających oraz wykorzystania nowych mediów. Ponadto zapoznają się ze sposobami analizy czynników kształtujących proces uczenia się języka rosyjskiego (zapamiętywanie, przechowywanie i odtwarzanie z pamięci, recepcja, produkcja języka, style poznawcze, strategie uczniowskie) oraz dokonają przeglądu i charakterystyki kluczowych aspektów procesu przyswajania języka w warunkach szkolnych (komunikacja, interakcja, mediacja, działania językowe, wspieranie autonomii uczniów, motywowanie, aktywizacja). Na zajęciach dokonany zostanie przegląd podejść, metod i technik nauczania języka rosyjskiego oraz zaprezentowane zostaną sposoby kontroli i ewaluacji osiągnięć uczniów.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu czynników kształtujących proces przyswajania języka w warunkach szkolnych
2. student posiada wiedzę na temat współczesnych metod nauczania w tym metod aktywizujących.
3. student posiada wiedzę na temat przygotowania planu, scenariuszy lekcji oraz technik i strategii uczenia się i nauczania.
UMIEJĘTNOŚCI
1.student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z dydaktyki nauczania języka rosyjskiego do planowania i projektowania glottodydaktycznego, dobierania metod i strategii nauczania i uczenia się.
2.student potrafi planować swoją pracę, przygotować i opracować konspekty i scenariusze lekcji dla szkół na wszystkich etapach edukacyjnych
3.student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji zachodzących na lekcjach języka rosyjskiego i motywowania uczniów do nauki tego języka
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.student jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją i poprawą jakości procesu kształcenia językowego w placówkach systemu oświaty
2.student jest gotów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości nauczania języków obcych w szkole
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na ćwiczeniach, kontrola bieżącego przygotowania
- zapoznanie się z literaturą przedmiotu i dokumentami porządkującymi proces kształcenia (ESOKJ, Podstawa programowa)
- zaliczenie testu końcowego
Test końcowy składa się z 2 części: 1/pytania wielokrotnego wyboru, 2/pytania otwarte.
Kryteria oceny testu (progi procentowe):
60% – 69% - 3 (ocena dostateczna)
70% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 85% - 4 (ocena dobra)
86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)
92% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)
98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)
Przy zaliczeniu stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty- 5,0(bardzo dobra)
- osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości -4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów-4,0(ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami -3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami- 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia -2,0 (ocena niedostateczna)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane
Literatura
1.Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002
2.Marek Szałek, Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Wyd. Wagros, Poznań, 2004
3.Shchukin A.N., Metodika obuchenija rechevomu obshcheniju na inostrannom jazyke. Moskva, Izdatelstvo IKAR, 2011
4. Shchukin A.N., Obuchenije rechevomu obshcheniju na russkom jazyke kak inostrannom. Izdatelstvo “Russkij jazyk. Kursy”,2012
5.Azimov E.G., Shchukin A.N., Sovremennyj slovar metodicheskih terminov i poniatij.Teorija i praktika obuchenija jazykam. Izdatelstvo”Russkij jazyk. Kursy” 2018
6.Metodika obuchenija inostrannomu jazyku. Uchebnik i praktikum dla bakalavriata. Izdatelstvo “Jurajt” 2018
7.Nikitenko Z.N., Inostrannyj jazyk v nachalnoj shkole: teorija i praktika: uchebnik. Izdatelstvo “FLINTA “ 2018
8.Taratuhina JJ.V., Cyganova L.A., Tkalenko D.E., Meżkulturnaja kommunikacja v informacionnom obshchestve, Izd. Dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2019 9.Sovremennyje obrazovatelnyje tehnologji.Uchebnoje posobije. Izdatelstvo “KNORUS” 2010
10.Marzena Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo ”Fraszka Edukacyjna” 2007
11.Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013
12.Jeremy Harmer, The Practice of English Language Teaching, Person, 2007.
13. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpinskiej-Szaj. Wyd. LEKSEM,2005
14. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/karta-nauczyciela-16790821
15. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się,nauczanie, ocenianie.2003.Warszawa:Wydawnictwo CODN
16.Gajek E., Michonska-Stadnik A. Strategie uczenia się języków obcych w środowisku cyfrowym.Warszawa. 2017
17. Usolcev A.P.Idealnyj urok. Moskva.Flinta.2020
18. Morozov V.E. Metodika uroka russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva.2012
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: