Wielkie tematy literatury rosyjskiej 3202-S2OWT11e
I. Zagadnienia ogólne
1. Co robić? kto winien? i inne kluczowe pytania literatury rosyjskiej – wstęp do problematyki.
2. Co to jest temat dzieła literackiego? – spojrzenie teoretycznoliterackie (na podstawie pracy J. Pelca). Terminologia i teoria.
3. Wielkie tematy literatury rosyjskiej i zachodnioeuropejskiej – miejsca wspólne, miejsca różne.
4. Periodyzacja literatury rosyjskiej. Ogólna charakterystyka poszczególnych okresów.
5. Literatura rosyjska w kręgu europejskich idei filozoficznych i estetycznych. Literatura wobec tradycji antycznej i biblijnej.
II. Zagadnienia szczegółowe
1. Wobec przełomowych wydarzeń historycznych.
2. W służbie społeczeństwa.
3. Człowiek wobec szczęścia i nieszczęścia. Miłość i śmierć.
4. Wizja przyrody.
III. Dyskurs podróżniczy.
IV. Próba podsumowania.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma uporządkowaną wiedzę na temat dziejów literatury rosyjskiej X-XXI wieku (okresy, tendencje, kierunki literackie; poszczególne dzieła, twórczość poszczególnych pisarzy; gatunki),
- student ma szczegółową wiedzę za zakresu repertuaru problemowo-tematycznego literatury rosyjskiej,
- student zna terminologię literaturoznawczą.
Umiejętności:
- student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego, w szczególności na poziomie problemowo-tematycznym,
- student potrafi dokonać periodyzacji literatury rosyjskiej i definiuje cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich,
- student potrafi umieścić poszczególne dzieła literackie w szerszym kontekście literackim, kulturowym i historycznym, rosyjskim i zachodnioeuropejskim,
- student rozpoznaje rosyjskie interteksty literackie,
- student stosuje terminologię literaturoznawczą.
Umiejętności społeczne:
- student ma świadomość wkładu literatury rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
- student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych i świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa,
- student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę jej dalszego zdobywania.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Kontrola obecności. Referat / prezentacja.
Praca pisemna:
Pytania: 4
Liczba punktów maksymalna: 12 (4x3)
Punkty i oceny:
6,5-8 – 3,0 (dst)
8,5-9 – 3,5 (dst+)
9,5-10 – 4,0 (db)
10,5-11 – 4,5 (db+)
11,5-12 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 12) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 13).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. J. Pelc, O pojęciu tematu, Wrocław – Warszawa 1961.
2. Literatura rosyjska, red. M. Jakóbiec, t. 1, Warszawa 1970 i/lub Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie).
3. Historia literatury rosyjskiej XX wieku, red. A. Drawicz, Warszawa 1997.
Pozostała literatura – wybór indywidualny (po uzgodnieniu).
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: