Rosja - tradycja i współczesność I 3202-S2ORTW21o
W trakcie zajęć prowadzonych w formie konwersatorium zostaną omówione najważniejsze zagadnienia dotyczące rosyjskiego ustroju politycznego i gospodarczego, stanu rosyjskiej demokracji, rolą Rosji na arenie międzynarodowej, wewnętrznymi i zewnętrznymi problemami Rosji, rosyjskiej kultury politycznej, rosyjskich archetypów kulturowych, jak również z wybranymi zagadnieniami związanymi z ewolucją ideologiczną w Rosji posowieckiej.
|
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną wiedzę na temat ustroju politycznego Rosji oraz rosyjskiej gospodarki;
− student zna najważniejsze rosyjskie partie polityczne i ich programy, wie, jak zmieniał się system partyjny w Rosji posowieckiej,
− student ma uporządkowaną wiedzę o problemach Rosji związanych z wielonarodowością i wielowyznaniowością Federacji Rosyjskiej,
− student wie, w jakim stanie znajduje się rosyjska demokracja i instytucje demokratyczne w Rosji,
– student wie, jak świadomość polityczna rosyjskiego społeczeństwa i jego mentalność wiążą się ze stanem rosyjskiej demokracji,
– student zna podstawowe kierunki współczesnej rosyjskiej myśli politycznej i geopolitycznej,
− student ma szczegółową wiedzę na temat sytuacji międzynarodowej Rosji, zna główne cele i kierunki jej polityki zagranicznej oraz specyfikę relacji FR z innymi mocarstwami,
– student wie, jak układają się relacje na linii Rosyjski Kościół Prawosławny – władze państwowe Rosji,
– student ma wiedzę na temat pamięci historycznej w Rosji oraz głównych założeń i kierunków polityki pamięci w Rosji posowieckiej.
Umiejętności:
− student wyjaśnia, na czym polega specyfika ustroju politycznego i gospodarki Rosji,
− student wymienia rosyjskie partie polityczne i ich założenia programowe,
− student wymienia najważniejsze problemy wewnętrzne i zewnętrzne Rosji, wyjaśnia ich przyczyny i charakteryzuje działania władz w zakresie przeciwdziałania konkretnym problemom,
− student formułuje rozbudowaną wypowiedź na temat stanu demokracji w Rosji i wyjaśnia, jak łączy się to ze świadomością polityczną i mentalnością rosyjskiego społeczeństwa,
– student charakteryzuje podstawowe koncepcje współczesnej rosyjskiej myśli politycznej i geopolitycznej,
– student opisuje sytuację międzynarodową Rosji, charakteryzuje podstawowe cele i założenia jej polityki zagranicznej, wyjaśnia, na czym polega rola Rosji na obszarze posowieckim,
– student charakteryzuje podstawowe kierunki i założenia polityki pamięci w Rosji,
– wyjaśnia, jak układają się relacje na linii Rosyjski Kościół Prawosławny – władze państwowe Rosji.
Kompetencje społeczne:
− student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę,
− student ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia,
− student potrafi w sposób precyzyjny i zrozumiały wyrażać swoje myśli.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, aktywność na zajęciach (10% oceny końcowej), przygotowanie prezentacji na zadany temat (20% oceny końcowej)
kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru (70% oceny końcowej) – wszystkie elementy oceny muszą zostać zaliczone na ocenę pozytywną. Zaliczenie pisemne (test z pytaniami rozstrzygnięcia).
I. Liczba pytań: 117.
II. Punktacja pytań: 1 lub 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
0-70 pkt. – ndst (2,0)
71-79 pkt. – dst (3,0)
80–88 pkt. – dst+ (3,5)
89 – 97 pkt. – db (4,0)
98 – 105 pkt. – db+ (4,5)
106 – 117 pkt. – bdb (5,0)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
R. Bäcker, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, Toruń 2007.
A. Bryc, Rosja w XXI wieku: gracz światowy czy koniec gry?, Warszawa 2008.
A. Dudek, R. Mazur (red.), Rosja. Między imperium a mocarstwem nowoczesnym, Toruń 2010.
M. Eltchaninoff, Co ma Putin w głowie, tłum. A. Bilik, 2015.
A. Dubas, Widmo brunatnej Rosji. Ksenofobia na tle etnicznym – przejawy, przyczyny i prognozy, Warszawa 2008.
W. Korończuk (red.), Imperium Putina, Warszawa 2007.
H. Żukowska, Rozważania o gospodarce Rosji na przełomie XX i XXI w., [w:] K. A. Kłosiński (red.), Rosja. Ambicje i możliwości w XXI w., Lublin 2010.
N. Koposow, Ustawy memorialne w Rosji i na Ukrainie. Krzyżujące się historie, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 13", z. 2, 2015.
A. Miller, Polityka pamięci w Rosji. Rola czynników niepaństwowych, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 13", z. 2, 2015.
A. Szabaciuk, Eurazjatycki projekt integracyjny Władimira Putina: szanse i zagrożenia, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 5, 2014.
M. Słowikowski, Perspektywy federalizmu w Rosji z punktu widzenia konserwatywno-autorytarnej modernizacji
rosyjskiego reżimu politycznego, [w:] "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 1, 2014.
M. Lesińska, Polityka migracyjna Federacji Rosyjskiej
w kontekście polityki zagranicznej i sytuacji demograficznej,
"Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 1, 2014.
A. Gil, Migracje i kwestie bezpieczeństwa
w Południowym Okręgu Federalnym Rosji", Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 12", z. 1, 2014.
M. Chawryło, Sojusz ołtarza z tronem. Rosyjski Kościół Prawosławny a władza w Rosji, http://www.osw.waw.pl/sites/default/files/prace_54_pl_sojusz_oltarza_net_0.pdf
Н. А. Баранов, Эволюция современной российской демократии: тенденции и перспективы, СПб 2008, с. 152-215.
А. В. Макаркин (ред.), Россия: вчера, сегодня, завтра. С точки зрения экспертов, Москва 2007.
|
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: