Rosyjscy pisarze oczyma Maksyma Gorkiego 3202-S1WRG21o
Wykład ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat Maksyma Gorkiego i rosyjskich pisarzy XIX-XX wieku. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami i dziełami literackimi.
Zagadnienia szczegółowe:
Wykaz tematów:
1. Maksym Gorki - inspiracje
2. Rosyjscy pisarze końca XIX wieku
3. Władimir Korolenko
4. Anton Czechow
5. Lew Tołstoj
6. Włodzimierz Lenin
7. Aleksander Bogdanow
8. Pisarze i rewolucja
9. Publicystyka
10. Praca u podstaw
11. Leonid Andriejew
12. Literatura Sowiecka
13. Emigracja
14. Sergiusz Jesienin
15. Iwan Bunin
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat Maksyma Gorkiego i jego literackiego otoczenia;
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla polsko-rosyjskich związków literackich,
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy polsko-rosyjskich związków literackich, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student zna problemy z jakimi zmagali się opozycyjni pisarze
− student posiada wiedzę na temat statusu pisarzy
Umiejętności:
− student w sposób szczegółowy charakteryzuje stosunki Maksyma Gorkiego do pisarzy w poszczególnych okresach,
− student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla pisarzy oddanych władzy i opozycjonistów oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim,
− student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą i historyczną,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Test
Pytania: 3
Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
9 – 10 – 3,5 (dst+)
10 – 12 – 4,0 (db)
13-14 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
30 godz. (1 ECTS) - konwersatorium
30 godz. (1 ECTS) – samodzielne przygotowanie do zajęć
30 godz. (1 ECTS) – przygotowanie do testu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Gorki, Rosja, tłum. M. Buchalik, Kraków 2016.
J. Lenarczyk, Maksym Gorki, Warszawa 1966
F. Sielicki, Maksym Gorki w kręgu spraw polskich, Warszawa 1971
G. Herling-Grudziński, Siedem śmierci Maksyma Gorkiego, [w:] Idem, Godzina cieni: eseje, Warszawa 1997, s. 299-331.
„Literatura na świecie” 1998, nr 10 – numer poświęcony M. Gorkiemu
Korespondencja Maksyma Gorkiego z pisarzami, tłum. R. Śliwowski, Warszawa 1966
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: