"Piękny wiek XIX" w Rosji 3202-S1WPWR21o
Zajęcia poświęcone są prezentacji wybranych zagadnień związanych z XIX wiekiem w Rosji. Naszkicowane zostanie tło historyczne, obejmujące także kwestie związane z pozycją Rosji w Europie i jej stosunkami z innymi państwami. Dużo uwagi będzie poświęcone zagadnieniom społecznym (stratyfikacja społeczeństwa rosyjskiego, specyfika klas i grup społecznych, ruchy społeczno-polityczne, mniejszości narodowe i wyznaniowe itp.).
W ramach zajęć zaprezentowana zostanie również kultura dnia codziennego: tryb życia różnych warstw społecznych, sposób ubierania się, spędzania wolnego czasu, stosunki rodzinne itp.
Studenci będą mogli także odświeżyć i rozszerzyć wiedzę dotyczącą sztuki rosyjskiej XIX wieku - malarstwa, architektury, muzyki, teatru. Każdej z tych dziedzin zostanie poświęcony odrębny wykład.
Szczególna uwaga zostanie też poświęcona zagadnieniom socjologii literatury, czyli jej funkcjonowaniu w społeczeństwie. Omówione zostaną takie tematy, jak czasopiśmiennictwo i czytelnictwo, działalność wydawnicza, salony i kółka literackie, recepcja utworów literackich.
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zdaje sobie sprawę z historycznego, społecznego i kulturowego uwarunkowania literatury;
- zna najważniejsze wydarzenia historii Rosji XIX wieku;
- orientuje się w strukturze społeczeństwa rosyjskiego XIX wieku;
- wie, jak wyglądało życie codzienne przeciętnych przedstawicieli różnych warstw społecznych;
- zna najważniejsze zjawiska, kierunki i twórców poszczególnych dziedzin sztuki rosyjskiej XIX wieku;
- wie, jak funkcjonowała literatura w społeczeństwie rosyjskim XIX wieku.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi skojarzyć poznane fakty z wiedzą wyniesioną z innych zajęć;
- potrafi powiązać przemiany w rosyjskiej kulturze i literaturze z założeniami światopoglądowymi oraz uwarunkowaniami w życiu społeczno-politycznym epoki;
- umie wykorzystać zdobytą wiedzę we własnych badaniach naukowych lub innych celach.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- ma świadomość wartości, jakie wnosi różnorodność kulturowa i religijna, i odnosi się z szacunkiem do jej przejawów;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- ma potrzebę rozwijania własnej wrażliwości estetycznej.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny zawierający 14 pytań (zadania otwarte i zamknięte).
Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen:
3,0 – od 50%
3,5 – od 60%
4,0 – od 70%
4,5 – od 80%
5,0 – od 90%
5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Aronson, S. Rejser, Literaturnye kružki i salony. Sankt-Petersburg 2001.
L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej. Warszawa 1986 (wybrane rozdziały).
L. Bazylow, Historia Rosji. Ossolineum 1985 (wybrane rozdziały).
L. Bazylow, Społeczeństwo rosyjskie w pierwszej połowie XIX wieku. Ossolineum 2003.
J.H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej. Tłum J. Hunia. Kraków 2008 (wybrane rozdziały).
J. Borejsza, Piękny wiek XIX. Warszawa 2010.
A. Etkind, Vnutrennââ kolonizaciâ. Imperskij opyt Rossii. Moskva 2023.
Û. Fedosûk, Čto neponâtno u klassikov, ili Enciklopediâ russkogo byta XIX veka. (dowolne wydanie)
B. Jegorow, Oblicza Rosji. Szkice z historii kultury rosyjskiej XIX wieku. Tłum. D. i B. Żyłkowie. Gdańsk 2002.
R.M. Kirsanova, Rozovaja ksandrejka i dradedamovyj platok: kostjum - vešč' i obraz v russkoj literature XIX veka. Moskva 1989.
J. Łotman, Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX. Tłum. B. Żyłko. Gdańsk 1999.
B.N. Mironov, Social'naâ istoriâ Rossii perioda imperii (XVIII-načalo XX v.) : genezis ličnosti, demokratičeskoj sem'i, graždanskogo obŝestva i pravovogo gosudarstva. Sankt-Petersburg 2003.
A.I. Rejtblat, Ot Bovy k Bal'montu : očerki po istorii čtenija v Rossii vo vtoroj polovine XIX veka. Moskva 1991.
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: