Multimodalność w rosyjskim Internecie 3202-S1WML22o
Głównym celem kursu jest rozwinięcie kompetencji w analizie komunikacji multimodalnej obejmującej zarówno elementy wizualne, jak i tekstowe, we współczesnym rosyjskim Internecie. Kurs skupia się na lingwistycznej i kulturologicznej analizie memów internetowych, demotywatorów, reklamy internetowej oraz komunikacji niewerbalnej (gestów). Metodologia zajęć obejmie analizę gry językowej, homonimii, antonimii, polisemii, dwuznaczności, efektu komicznego, tekstów precedensowych, znaczeń implikowanych i eksplicytnych, aktów mowy, implikatur, aktów illokucji, hybrydyzacji gatunkowej, żargonizacji, eufemizacji itp. Kurs jest prowadzony w formie konwersatorium. Podczas zajęć wykorzystane zostaną różnorodne metody i techniki nauczania, w tym metody nauczania opartego na badaniach, a także nauczanie oparte na problemach i flipped classroom. Ponadto studenci aktywnie wezmą udział w dyskusjach grupowych, mikroprojektach i aktywnościach na platformie Google Classroom. Zajęcia prowadzone będą w języku rosyjskim, co będzie sprzyjać dodatkowo rozwijaniu kompetencji językowych.
Nakład pracy studenta:
30 godzin kontaktowych w sali (obecność i praca na zajęciach),
30 godzin samodzielnej pracy własnej (wykonanie zadań domowych, analiza obiektów multimedialnych, przygotowanie do zaliczenia).
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie podstawowe metody interpretacji obiektów multimedialnych w rosyjskim Internecie,
- zna słownictwo potrzebne do analizy obiektów multimedialnych w rosyjskim Internecie.
Umiejętności:
- potrafi dokonać analizy obiektów multimedialnych w języku rosyjskim,
- potrafi formułować opinie oraz argumentować w języku rosyjskim.
Kompetencje społeczne:
- potrafi współpracować w grupie,
- ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- kontrola obecności,
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas zajęć),
- końcowe zaliczenie pisemne.
Kryteria oceniania:
1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- 50% stanowi ocena z zajęć dydaktycznych i obejmuje ocenę aktywności i przygotowania w czasie każdych zajęć: bieżące ocena, weryfikacja, czy student jest przygotowany do zajęć (wykonał poprawnie pracę domową), czy pracuje w czasie zajęć nad analizą, czy bierze udział w dyskusji, czy przedstawia swój punkt widzenia, czy potrafi argumentować.
Ocena ww. aktywności w czasie każdych zajęć odbywa się wg skali: 2-5! Rejestr ww. ocen prowadzony jest przez wykładowcę.
- 50% stanowi ocena z zaliczenia pisemnego i obejmuje ocenę, czy poprawnie został wybrany obiekt multimedialny do analizy, czy poprawnie została przeprowadzona analiza, czy struktura pracy jest poprawna (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, spis literatury), czy styl i język pracy jest poprawny.
Wszystkie ww. elementy są oceniane wg skali: 2-5!
Ocena końcowa stanowi średnią ocen z zajęć i pracy pisemnej.
Skala ocen:
(2 – niedostateczny, 3 – dostateczny, 4 – dobry, 5 – bardzo dobry, 5! – celujący).
Ocena 2 – niewystarczająca aktywność i przygotowanie do zajęć, niepoprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, niepoprawna analiza, niepoprawna struktura pracy, duża liczba błędów językowych
Ocena 3 – zadowalająca aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, w miarę poprawna analiza z możliwymi błędami, w miarę poprawna struktura pracy z możliwymi usterkami, nieduża liczba błędów językowych
Ocena 3,5 – jw. w sytuacji, gdy niewiele brakuje do otrzymania oceny 4,0
Ocena 4 – dobra aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, poprawna analiza z możliwymi nielicznymi błędami, poprawna struktura pracy z możliwymi nielicznymi usterkami, mała liczba błędów językowych
Ocena 4,5 – jw. w sytuacji, gdy niewiele brakuje do otrzymania oceny 5,0
Ocena 5 – bardzo dobra aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, bezbłędna analiza, bezbłędna struktura pracy, brak błędów językowych
Ocena 5! – ponadprzeciętna aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany skomplikowany obiekt multimedialny do analizy, ponadprzeciętna analiza, bezbłędna struktura pracy, całkowity brak błędów językowych
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami.
1. Nieobecności – dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i dwie usprawiedliwione nieobecności w semestrze (wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego). Obecność stanowi warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu.
2. Nieprzygotowania – można zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.).
3. Nieprzygotowanie pracy zaliczeniowej i/lub niezłożenie jej w wyznaczonym terminie (ostatnie zajęcia w semestrze) bez usprawiedliwienia powoduje utratę jednego terminu. Student ma prawo do złożenia pracy w terminie poprawkowym w wyznaczonym terminie (ostatni dzień sesji poprawkowej). W przypadku nieuzyskania zaliczenia w drugim terminie, konieczne jest powtórzenie przedmiotu.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, takich jak Zoom, Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Anisimova E.E. Lingvistika teksta i mežkulʹturnaâ kommunikaciâ (na materiale kreolizovannyh tekstov), M.: Izdatelʹskij centr «Akademiâ», 2003.
- Issers O. S., 2015, Diskursivnye praktyki našego vremeni, Moskva, 2015.
- Kress G., van Leeuwen Th., Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication, London 2001.
- Kress G., Socialʹnaâ semiotika i vyzovy mulʹtimodalʹnosti, 2016,
- Omelʹânenko V. A., Remčukova E. N., Polikodovye teksty v aspekte teorii mulʹtimodalʹnosti, 2018.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: