Język mediów 3202-S1WMJ32
Studenci poznają zasoby komunikacji społecznej, dowiadują się o rynku drukowanych i elektronicznych środków masowego przekazu w Rosji, analizują język współczesnych rosyjskich mediów. Na zajęciach zostaną przedstawione różne gatunki tekstów dziennikarskich, jak również najważniejsze elementy dotyczące sposobu organizacji tekstów typu informacyjnego i publicystycznego; będą także analizowane charakterystyczne dla dyskursu dziennikarskiego zwroty. Omówione zostaną zagadnienia związane z wykorzystaniem w tekstach masowego przekazu takich środków językowych, jak: synonimy, antonimy, metafory, porównania i in. Zwrócimy uwagę również na budowę zdań, a dokładniej porządek wyrazów w zdaniu, używanie synonimów składniowych i konstrukcji paralelnych, a także interpretację niestandardowych (metaforycznych) zwrotów w tekście dziennikarskim.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
– ma wiedzę o rynku drukowanych i elektronicznych środków masowego przekazu w Rosji,
– ma wiedzę o roli języka w autoprezentacji nadawcy komunikatu;
– zna funkcje komunikatu językowego;
– zna gatunki tekstów medialnych;
– wie, na czym polega zjawisko tabloidyzacji mediów,
– zna i opisuje mechanizmy perswazji i manipulacji.
Efekty umiejętności: potrafi umie
– potrafi rozpoznać różnorodne funkcje komunikatów językowych w przekazach medialnych,
– potrafi wskazać cechy języka prasy, telewizji, Internetu,
– umie wyróżnić i opisać różne odmiany i style języka rosyjskiego wykorzystywane w przekazach medialnych,
– potrafi dostrzec i opisać przejawy agresji językowej,
– potrafi wyróżnić podstawowe mechanizmy manipulacji językowej stosowane w przekazach medialnych,
– potrafi zanalizować warstwę językową tekstów medialnych.
Kompetencje społeczne:
– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie języka mediów oraz potrafi ją uzupełniać,
– potrafi pracować w grupie,
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności.
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) – 50%;
2. Praca semestralna, polegająca na analizie językowej tekstu prasowego – 50%.
Końcowa ocena 5! (bdb+): przygotowanie do wszystkich zajęć i bdb ocena z pracy semestralnej.
Nakład pracy studenta:
konwersatorium – 30 godzin (1 ECTS)
samodzielne przygotowanie do każdych zajęć: 15 x 2h = 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie pracy semestralnej polegającej na samodzielnym doborze artykułu prasowego i jego analizie leksykalnej, składniowej i stylistycznej 30 h (1 ECTS)
RAZEM ok. 90 godzin (3 ECTS)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, takich jak Zoom, Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 1996.
2. Duszak A., Fairclough N., Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas, 2008.
3. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2008.
4. Język w mediach elektronicznych, pod red. J. Podrackiego i E. Wolańskiej, Warszawa 2008.
5. Język w mediach masowych, pod red. J. Bralczyka i K. Musiołek- Kłosińskiej, Warszawa 2000.
6. Kultura i język mediów, pod red. M. Tanasia, Kraków 2007.
7. Tekst w mediach, pod red. K. Michalewskiego, Łódź 2002.
8. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004 [Perspektywa badawcza i teoretyczne zaplecze analiz, s. 11; Informacja, publicystyka i formy pośrednie, s 29; Wzmianka. Minimalna informacja prasowa, s. 39; Notatka prasowa. Informacja poszerzona, s. 56; Wiadomość prasowa. Informacja pełna, s. 78; Felieton. Informacja zakamuflowana, s. 202; Wywiad prasowy. Informacja rozpisana na głosy, s. 238]
9. Annenkova I. V., Mediadiskurs XXI veka.Lingvofilosofskij aspekt âzyka SMI, Moskva 2011.
10. Petrova N. E., Raciburskaâl. V., Âzyk sovremennyh SMI. Sredstva rečevoj agressii, Moskva 2013.
11. Sovremennyj mediatekst,otv. red. N. A. Kuzʹmina, Moskva 2013.
12. Âzyk i diskurs sredstv massovojinformacii v XXI veke,pod red. M. N. Volodinoj, Moskva 2011.
13. Opracowania własne prowadzącego.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: