- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Syberia w imaginacjach literackich i historii Rosji 3202-S1WLSI31o-OG
Konwersatorium ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat Syberii (literatura i historia). Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami i dziełami literackimi.
Zagadnienia szczegółowe:
Wykaz tematów:
1. Historia i geografia Syberii. Informacje ogólne
2. Mit Jermaka
3. Maurycy Beniowski
4. Zesłańcy
5. Syberia w romantyzmie (Rylejew, Puszkin, Mickiewicz)
6. Kazachstan
7. Maksymilian Marks
8. Jakucja
9. Fiodor Dostojewski i Anton Czechow
10. Rewolucjoniści na zesłaniu
11. Wojna domowa w literaturze
12. W świecie imagologii
13. Syberia w sowieckiej literaturze
14. Literatura XXI wieku
15. Test końcowy
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat Syberii;
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla historii Syberii,
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury i historii Syberii, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student posiada wiedzę na temat stereotypów w literaturze o Syberii
Umiejętności:
- student charakteryzuje podstawowe wydarzenia z Syberii oraz umieszcza je w szerszym kontekście historyczno-literackim,
- student wskazuje najważniejsze wydarzenia i postaci w dziejach Syberii,
− student wyjaśnia, dlaczego literatura dotycząca Syberii ma wpływ na kontakty między Polską i Rosją
- student porównuje rosyjski i polski punkt widzenia na kluczowe wydarzenia z historii i literatury syberyjskiej
− student stosuje podstawową terminologię historyczno-literacką,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Test Pytania: 5
Liczba punktów maksymalna: 15 (5x3)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
10 – 3,5 (dst+)
11 – 12 – 4,0 (db)
13 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Польские исследователи Сибири zbiór studiów pod redakcją M. Wołosa, B. Szostakowicza, P. Głuszkowskiego, Алетейя, Санкт-Петербург 2011, ss. 167.
Syberia. Wizje literackie – wizje dokumentalne, red. P. Głuszkowski, Warszawa 2017, ss. 141.
Syberia i Polska. Miejsca wspólne w literaturze i historii. red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, M. Wyrwa, M. Zwolski, Białystok 2024.
P. Głuszkowski, Polskie studia nad Syberią, „Przegląd Rusycystyczny” 2024, nr 3(187), s. 7-12.
S. Pawlenko, Syberyjski tekst literatury rosyjskiej we współczesnej myśli humanistycznej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, 2018, nr 13, s. 37-50.
L. Bazylow, Syberia, Warszawa 1975.
M. Beniowski, Pamiętniki, Warszawa 1995.
M. Marks, Zapiski starca, red. P. Głuszkowski, A. Jaskólski, S. Leończyk, Scholar, Warszawa 2021, ss. 302.
W cyklu 2025Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: