Awangarda rosyjska 3202-S1WAR31o
Konwersatorium zmierzać będzie do scharakteryzowania odcinka procesu rozwoju sztuki i literatury rosyjskiej, obejmującego lata 1910 po czasy współczesne. Wskazane zostaną główne przemiany w życiu społeczno-politycznym oraz w kulturze, na których tle przedstawiane będą reprezentatywne zjawiska, życia artystycznego: główne nurty, kierunki i ugrupowania artystyczne i literackie, przemiany w sferze estetycznej, stanowiska krytyki literackiej, a przede wszystkim twórczość artystyczna i sylwetki wybitnych autorów.
Zajęcia mają sprzyjać poznaniu najwybitniejszych dzieł oraz głównych tendencji rozwojowych sztuki rosyjskiej od 1910. Studenci winni doskonalić umiejętności analizy i interpretacji dzieł aby móc je porównać z awangardową sztuką światową. W przypadku omawianego okresu powstaje bowiem szczególna potrzeba uwzględniania przesłanek ideologicznych, społeczno-politycznych ograniczeń wolności twórczej, a także rozpoznawania porządku wartości, wyrażanego przez dzieło; konieczne staje się uwrażliwienie studentów na różnice perspektyw badawczych: artystycznej, historycznoliterackiej i krytycznej - oceniającej zjawiska z dzisiejszej perspektywy. Studenci dowiadują się, jak istotny wpływ na zmiany społecznego odbioru sztuki wywarła awangarda.
1.Tło historyczne i polityczno-społeczne. Nowe formy życia kulturalnego po roku 1910 w Rosji. Futuryzm. Kubofuturyzm. Czołowe przedstawiciele rosyjskiej awangardy. Estetyka awangardy.
2. Czołowy przedstawiciel awangardy rosyjskiej Michaił Larionów i teoria łuczyzmu. Biografia, twórczość. Analiza poszczególnych dzieł.
3. Sztuka Natalii Gonczarowej. Biografia. Twórczość.
4. Sztuka abstrakcyjna. Cztery okresy wyznaczające historię sztuki abstrakcyjnej.
5. Abstrakcja liryczna. Wassyly Kandinski i jego twórczość.
6. Orfizm, tło historyczne i najwybitniejsze twórczy tego nurtu.
7.Suprematyzm. Charakterystyka. Twórczość Kazimierza Malewicza.
8. Dadaizm, Wortycyzm, Puryzm.
9. Art Deco. Charakterystyka. Twórczość Aleksandra Dejneki.
10. Neoplastycyzm w odniesieniu do porewolucyjnej awangardy rosyjskiej
11. Architektura
12. Konstruktywizm.
13. Realizm socjalistyczny
14.Wpływ awangardy na współczesną sztukę rosyjską
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
– zyskuje orientację w zakresie podstawowych zjawisk artystycznych tendencji, problemów, wybitnych twórców i dzieł sztuki oraz faktów historycznych omawianej epoki; – uświadamia sobie przemiany w sferze założeń estetycznych oraz koncepcji sztuki; rozróżnia cechy tradycyjnych i awangardowych w sztuce rosyjskiej lat 20-40 minionego wieku;
– dysponuje wiedzą na temat głównych spornych kwestii oraz stanowisk krytycznych w badanym obszarze zjawisk;
UMIEJĘTNOŚCI
– umie scharakteryzować dzieła sztuki z punktu widzenia realizacji programowych założeń estetycznych;
– przeprowadzenia analizy dzieł sztuki, rozpoznawania ich formy stylu, oraz scharakteryzowania dzieł sztuki, reprezentujących różne estetyki;
– interpretowania i wartościowania dzieł sztuki w kontekście macierzystym oraz w perspektywie współczesnych uporządkowań procesu historycznoliterackiego;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
– samodzielnego wyszukiwania oraz wykorzystywania materiałów, poszerzających wiedzę wyniesioną z wykładu;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Sprawdzian pisemny w postaci testu z pytaniami otwartymi.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Style i kierunki w malarstwie, Patricia Fride,Carrassat Izabelle Marcade
2. Bożena Kowalska. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycie sztuki, Wydawnictwo Arkady,1989
3. История русского и советского искусства. Москва.: Высшая школа, 1989
4. Крусанов А.В. Русский авангард 1907-1932: Исторический обзор. Т.1. - СПб., 1996.Культурология: Учеб. для Вузов / Под ред. Н.Г. Багдасаряна. - Москва Высшая школа, 1998.
5. Поликарпов В.С. Лекции по культурологии. - Москва.: Гардарика, 1997.
6. John Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Kraków 1993
7. Турчин В.С. По лабиринтам авангарда. Москва, Просвещение, 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: