Słowa jako znak czasów (leksykologia języka rosyjskiego) I 3202-S1SLSZ31z
Problematyka seminarium koncentruje się wokół zagadnień, jakie stawia leksykologia – dziedzina badająca relacje między jednostkami słownikowymi danego języka.
Seminarium ma na celu szczegółowe wprowadzenie studentów do metodologii badawczej stosowanej w badaniach nad grupami leksykalnymi. Studenci zapoznają się z literaturą przedmiotu, co umożliwi im przygotowanie własnych badań i przedstawienie ich w pracy licencjackiej.
Główne tematy zajęć seminaryjnych:
1. Przegląd zagadnień, pojęć, terminów, metod itp. stosowanych w leksykologii: pojęcie jednostki leksykalnej, rodzaje pól wyrazowych, relacje semantyczne zachodzące w obrębie pól, zagadnienia związane z tekstową względnością pól.
2. Przegląd literatury przedmiotu: najważniejszych prac teoretycznych i materiałowych z zakresu leksykologii, które legły u podstawę badań nad słownictwem.
3. Zasady wyszukiwania i gromadzenia materiałów bibliograficznych. Sporządzanie bibliografii itp.
4. Prezentacja wartych podjęcia i możliwych do realizacji tematów badawczych.
5. Zasady wyszukiwania i gromadzenia materiału leksykalnego.
6. Prezentacja podejmowanych przez studentów prób zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce (przedstawienie zgromadzonego materiału, analiza uzyskanych wyników, ewentualna dyskusja własnych wyników na tle opublikowanych przez innych badaczy).
Omawiana jest ponadto struktura pracy dyplomowej i specyfika jej języka (rosyjskiego języka naukowego).
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. Ma uporządkowaną wiedzę o złożonej naturze języków ludzkich, w szczególności języka rosyjskiego.
2. Zna zasady samodzielnej pracy naukowej.
3. Artykułuje w spójny sposób wiedzę z zakresu leksykologii.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Wyjaśnia i stosuje podstawowe terminy lingwistyczne.
2. Systematyzuje i analizuje materiał językowy.
3. Potrafi poprawnie skonstruować tekst naukowy.
4. Umie wykorzystać podstawową terminologię lingwistyczną w analizie zjawisk językowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Umieszcza w kontekście nowe informacje i ich interpretacje.
2. Wykazuje się rozumieniem jakości lingwistycznych prac badawczych.
3. Postrzega język jako ważny składnik kultury danej społeczności.
Kryteria oceniania
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
seminarium = 30 godzin
samodzielne przygotowanie do każdych zajęć: 15 x 1 godzina = 15 godzin
samodzielna lektura: 50 godzin
przygotowanie planu, wstępnej bibliografii i jednego rozdziału pracy – 80 godzin
RAZEM ok. 175 godzin
METODY I KRYTERIA OCENIANIA
1. ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20%
2. przygotowanie planu, wstępnej bibliografii i jednego rozdziału pracy licencjackiej – 80%
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu zalecanych przez UW narzędzi komunikacji na odległość: Google Meet i Kampus.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Виноградов B. B., Лексикология и лексикография: Избранные, труды, М.: Наука, 1977.
Гак В. Г., Сопоставительная лексикология, М., 1977.
Уфимцева А. А., Лексическое значение. Принцип семиологического описания лексики, М., 1986.
Фомина М.И., Современный русский язык. Лексикология, М., 1978.
Шанский Н.М., В мире слов, М., 1978.
Шмелев Д. Н., Проблемы семантического анализа лексики, М., 2017.
Apresjan J., Semantyka leksykalna, Wrocław 1990.
Buttler D., Koncepcje pola znaczeniowego, „Przegląd Humanistyczny” XI, 1976, z. 2.
Buttler D., Struktura znaczeniowa wyrazów, „Prace filologiczne” 1976, t. XXVI.
Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń 1982.
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001.
Kania S., Tokarski J., Zarys leksykologii i leksykografii polskiej, Warszawa 1984.
Tokarski R., Struktura pola znaczeniowego (studium językoznawcze), Warszawa 1984.
Tokarski R., Światy a słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2014.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: