Klasyczna proza rosyjska: tematy, motywy, obrazy I 3202-S1SLKP31z
Seminarium ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat prozy rosyjskiej XIX wieku, co pozwoli studentom przygotować pracę licencjacką poświęconą wybranemu utworowi, pisarzowi lub zagadnieniu. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie się z najważniejszymi pracami historycznoliterackimi i teoretycznymi dotyczącymi tej epoki, omawianie ich na zajęciach, naukę zastosowania koncepcji teoretycznych w badaniach nad konkretnymi zjawiskami.
W ramach seminarium poświęca się też uwagę kontekstowi historycznemu i kulturowemu epoki, co ma na celu umożliwienie studentom napisania pracy poświęconej powiązaniom między literaturą a innymi aspektami życia kulturalnego. Ważnym elementem zajęć jest też bezpośrednie przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: pomoc przy wyborze jej tematu, sformułowaniu tezy, doborze bibliografii itp. Na zajęciach duży nacisk kładzie się na zaprezentowanie, omówienie i ćwiczenie podstawowych umiejętności związanych z warsztatem literaturoznawczym: analiza tekstu prozatorskiego, korzystanie z opracowań naukowych, umiejętne cytowanie, sporządzanie bibliografii i przypisów, cytowanie itp.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu prozy rosyjskiej XIX wieku, w szczególności rozszerzoną wiedzę na temat wybranego zagadnienia będącego przedmiotem samodzielnych badań;
- zna problematykę i podstawowe założenia omawianych na zajęciach prac teoretycznych i historycznoliterackich;
- zna podstawową rosyjską terminologię literaturoznawczą;
- zna i rozumie podstawowe metody badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego;
- zna podstawowe zasady pisania prac naukowych, w szczególności zasady cytowania, sporządzania bibliografii i przypisów.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- orientuje się w najważniejszych zagadnieniach klasycznej prozy rosyjskiej;
- potrafi sporządzić bibliografię opracowań naukowych poświęconych wybranemu przez siebie zagadnieniu;
- umie sporządzić notatki z przeczytanych opracowań i właściwie je wykorzystać;
- umie analizować prozatorskie utwory literackie posługując się właściwą terminologią literaturoznawczą;
- potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na tematy związane z historią literatury używając naukowej odmiany języka rosyjskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, potrafi ją uzupełniać i doskonalić;
- potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania oraz ustalić plan, który pozwoli na osiągnięcie założonego celu;
- stosuje się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). Kontrola obecności. Prezentacja fragmentów/rozdziałów pracy licencjackiej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Podręcznik akademicki dotyczący historii literatury rosyjskiej XIX wieku (np. Istorija russkoj literatury XIX veka, pod red. V. Kulesova, Moskva 1997; wersja elektroniczna dostępna w Internecie: http://www.hi-edu.ru/e-books/xbook049/01/index.html?part-026.htm
2. Opracowanie poświęcone metodologii pisania prac dyplomowych (np A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodologiczne dla studentów, Warszawa 2008; U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanisty, Warszawa 2007; R. Kozłowski, Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009; W. Zaczyński, Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995).
3. B. Jegorow, Oblicza Rosji. Szkice z historii kultury rosyjskiej XIX wieku. Gdańsk 2002.
4. J. M. Łotman, Besedy o russkoj kulture. Sankt-Peterburg 1994.
5. M. Bachtin, Voprosy literatury i estetiki,Moskva 1975.
6. L. Ginzburg, O literaturnom geroe, Leningrda 1979.
7. Indywidualne propozycje lekturowe, w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: