Literatura rosyjska w kontekście historycznym II 3202-S1SLKH32z
Seminarium ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat literatury rosyjskiej i jej powiązań z historią, co pozwoli studentom przygotować pracę licencjacką poświęconą wybranemu utworowi, pisarzowi lub zagadnieniu. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie się z najważniejszymi pracami historyczno-literackimi i teoretycznymi dotyczącymi literatury rosyjskiej i omawianie ich na zajęciach.
Cele szczegółowe: poszerzenie i pogłębienie znajomości literatury rosyjskiej oraz jej szeroko rozumianego kontekstu historycznego, a także opanowanie warsztatu literaturoznawcy.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Literatura rosyjska wobec przełomowych wydarzeń historycznych na materiale XX w. (w skali rosyjskiej i europejskiej)
2. Dyskurs władzy – dyskurs opozycji w XX w.
3. Pozostałe zagadnienia szczegółowe dostosowane do tematyki rozpraw licencjackich.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury rosyjskiej zajmujących się powiązaniami literatury z historią, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
- ma usystematyzowaną wiedzę na temat biografii i twórczości konkretnych pisarzy, zwłaszcza na temat utworów będących przedmiotem badań;
− student zna zasady opracowania redakcyjnego tekstu naukowego w języku rosyjskim i w języku polskim,
− student zna zasady prawa autorskiego,
− student zna przykładowe badania z zakresu związków literatury rosyjskiej z historią Rosji i ZSRS
Umiejętności:
− student przedstawia swój krąg zainteresowań naukowych związany z profilem seminarium licencjackiego,
− student samodzielnie dostrzega problem badawczy i wstępnie formułuje temat pracy licencjackiej,
− student potrafi znaleźć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów informację dotyczącą tematu jego pracy licencjackiej,
− student potrafi określić słowa kluczowe w tekście literaturoznawczym,
− student potrafi napisać streszczenie tekstu literaturoznawczego,
− student posiada pogłębione umiejętności badawcze z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego z punktu widzenia procesu dziejowego.
− student stosuje podstawową terminologię historyczno-literacką,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu kultury rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Ocena tekstu pracy licencjackiej.
1 ECTS - seminarium
9 ECTS - praca własna studenta:
20% - kwerenda biblioteczna
30% - analiza materiału
50% - przygotowanie tekstu pracy licencjackiej
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
B. Sarnow, Stalin i pisateli, t. 1-4, Moskwa 2008-09
M. Schore, Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem, tłum. Marcin Szuster, Warszawa 2008 (wyd. 2 – 2012)
Włast’ i chudożestwiennaja intieligencyja. Dokumienty RKP(b), WCzK – OGPU – NKWD o kulturie i politykie 1917-1953 gg., red. A. Artizow, O. Naumow, Moskwa 2002.
F. Westerman, Inżynierowie dusz, tłum. S. Paszkiet, Warszawa 2007.
Pozostałe pozycje dostosowane do tematyki rozpraw licencjackich.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: