Praktyka regularna (ciągła) 3202-S1PEDPR32o
Praktyka pedagogiczna obejmuje studentów II roku studiów stacjonarnych I stopnia. Jest to ich pierwszy bardziej stały i systematyczny kontakt ze szkołą. Cele praktyk rozumiane są następująco:
1. Zapoznanie się ze specyfiką przedszkola, szkoły podstawowej oraz zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania,organizacji pracy, pracowników oraz prowadzonej dokumentacji.
2. Kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez:
obserwowanie:
a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,
c) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,
d) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności oraz prowadzonych przez niego zajęć,
e) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej,
f) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie.
3. Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnieniu bezpieczeństwa,
b) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
c) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Pełnienie roli opiekuna-wychowacy, w szczególności:
a) poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,
b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i poszczególnych uczniów,
c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności uczniów i wychowanków,
d) sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem przedszkola, szkoły lub płacówki,
e) podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami i wychowankami( w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
5. Analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych , w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki,
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych(dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d) ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz realizaji zamierzonych celów.
Organizacja przebiegu praktyki.
Kierując się potrzebą ujednolicenia przebiegu praktyk pedagogicznych, a także pragnąc ułatwić pracę nauczycielowi-mentorowi, prezentujemy nasze sugestie dotyczące obowiązków studenta w czasie trwania praktyk:
a. Studenci powinni zgłosić się w szkole przed godziną 8.00 w dniu, w którym rozpoczyna się praktyka;
b. Praktyka, zarówno w przedszkolu i szkole podstawowej powinna obejmować hospitacje lekcji opiekuna oraz, w miarę możliwości, innych nauczycieli języka rosyjskiego;
c. Praktykanci obowiązani są również do hospitowania wszystkich lekcji prowadzonych przez ich kolegów w danym dniu. Ponadto niezbędne jest poczynienie notatek dotyczących przebiegu tych lekcji, bowiem chodzi o zapewnienie czynnej obserwacji;
d. Studenci mają obowiązek pisemnego przygotowania do lekcji, (konspekty lekcji oraz przeanalizowanie projektu lekcji z opiekunem). Chodzi o to, żeby student zaprezentował swoją koncepcję oraz wysłuchał uwag, które mogą usprawnić jego dalszą pracę.
e. Student obowiązany jest do szczegółowego wypełnienia dzienniczka praktyk.
f. Potwierdzeniem odbycia i warunkiem zaliczenia praktyk pedagogicznych przez studenta jest: złożenie, w określonym przez Opiekuna Praktyk terminie, następujących dokumentów opatrzonych podpisami nauczyciela - mentora/dyrektora i pieczęcią szkoły/placówki:
- wypełnionego dzienniczka praktyk z wpisem zaliczenia praktyk na ocenę przez nauczyciela-mentora (potwierdzony stemplem szkoły);
- karty oceny praktykanta;
- konspektów przeprowadzonych lekcji;
- arkuszy obserwacji lekcji;
- rozmowy zaliczeniowej przeprowadzonej przez Opiekuna Praktyk ze studentem w ustalonym terminie po odbyciu praktyk w szkole.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po odbytej praktyce w przedszkolu i szkole podstawowej lub placówce opiekuńczej student:
- potrafi opracować syllabus przedmiotowy;
-potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić lekcje języka rosyjskiego;
- zna i rozumie jak funkcjonują testy ewaluacyjne dla wszystkich klas o różnym poziomie nauczania językowego w szkole podstawowej
- potrafi organizować proces glottodydaktyczny;
- posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola, szkoły, jej zadania i problemy;
- mauporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych i metodyki nauczania języka rosyjskiego;
- zna zasady bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu, szkole i poza terenem placówki(zajęcia terenowe, wycieczki szkolne);
- zna zasady pełnienia roli opiekuna-wychowawcy;
- potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zaobserwowanych lub doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Hospitacja lekcji i ocena całokształtu pracy studenta przez opiekuna praktyk oraz wystawienie oceny przez uczelnianego opiekuna praktyk na podstawie „Karty oceny praktykanta”
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne w szkole.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowanych w Dzienniku Ustaw z dnia 17 stycznia 2012r, poz. 131.. studenci studiów stacjonarnych I stopnia, chcący uzyskać uprawnienia pedagogiczne, oprócz zaliczenia bloku zajęć dla specjalizacji zawodowej nauczycielskiej, zobowiązani są zaliczyć na ocenę praktyki pedagogiczne w szkole podstawowej w wymiarze 150 godzin.
Celem praktyki jest kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych zapoznanie się ze specyfiką przedszkola, szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Literatura
1. Arabski Janusz, O przyswajaniu języka drugiego (obcego). WSziP, Warszawa, 1985.
2. Boczula Józefa, Wierieszczagina Inesa, My uczim i igrajem. Gry i zabawy na lekcjach języka rosyjskiego. WSziP, Warszawa, 1999.
3. Brudnik Edyta, Moszczyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce, 2000.
4. Dzierzgowska Irena, Jak uczyć metodami aktywnymi. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2004.
5. Dzierzgowska Irena, Nauczanie nauczycieli. Podręcznik dla edukatora. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001.
6. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Wyd. CODN, Warszawa, 2001.
7. Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wyd. CODN, Warszawa, 2004.
8. Figarski Władysław, Proces glottodydaktyczny w szkole. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2003.
9. Gajek Elżbieta, Edukacja językowa w Unii Europejskiej. (Informator i przewodnik internetowy dla nauczycieli). Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2004.
10. Janowski Andrzej, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
11. Kelly Michael, Grenfell Michael, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Wyd. CODN, Warszaw, 2006.
12. Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
13. Komorowska Hanna, Nauczanie języków obcych. Propozycje strategii oświatowej. WSziP, Warszawa, 1995 (wyd. I).
14. Komorowska Hanna, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola - Ocena- Testowanie. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
15. Krzywosz – Rynkiwicz Beata, Nowicki Dariusz, Dyscyplina w szkole. Program kursu dla nauczycieli. Wyd. CODN, Warszawa, 1996.
16. Kwolek Józefa i inni, Planowanie i hospitacja lekcji języka obcego. Wyd. CODN, Warszawa, 1996.
17. Łuczak – Łomża Aleksandra i Metera – Debaene Ewelina , Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków. Wyd. Fraszka Edukacyjna, warszawa, 2002.
18. Markiewicz Helena, Paszport maturzysty. Język rosyjski. Wyd. Eremis, Warszawa, 2005.
19. Nauczanie komunikacyjne języka rosyjskiego ( nowe pomysły lekcji) pod red. Gregorczyk Joanny. Wyd. CODN, Warszawa, 1998.
20. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpińskiej – Szaj. Wyd. LEKSEM, Łask, 2005.
21. Pamuła Małgorzata, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2003.
22. Pfeifer Waldemar, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wyd. WAGROS, Poznań, 2001.
23. .. Solowowa E.N. Metodyka obuczenija inostrannym jazykam. Astrel. Moskwa. 2009
24. Kruczkowa L.S., Moszczinskaja N.W. Prakticzeskaja metodyka obuczenija ruskomu języku kak inostrannomu.Flinta.Nauka.2009.
25. Szczukin A.N.Obuczenije inostrannym jazykam. Teorija i praktyka.Moskwa.Filomatis.2007.
26.. Berdiczewskij A.L.Urok inostrannogo języka bez problem. Riga. Retorikaa. 2006.
27. Nowyje pedagogiczeskije i informacionnyje technologii w sisteme obrazowania. Pod red. Polat E.S. Moskwa. ”Akademia” 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: