Metodyka nauczania języka rosyjskiego I 3202-S1PEDMN22o
- Wykład ma za zadanie przedstawić systematyczną wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu
- zapoznać studenta z podstawową wiedzą na temat Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się – nauczanie – ocenianie;
- zapoznać studenta z podstawowymi założeniami Nowej Podstawy Programowej i i zmianami w zasadach oceniania wyników nauczania (WSO, PSO);
- zapoznać studenta z metodami nauczania, planowaniem pracy nauczyciela: dobór treści nauczania , pomocy glottodydaktycznych, wybór metody nauczania, kryteria doboru ćwiczeń, podręcznika oraz multimedialnych pomocy dydaktycznych. Lekcje języka rosyjskiego – lekcje kształtowania kompetencji komunikatywno – socjolingwokulturowej;
- zapoznać studenta z metodami aktywizującymi w nauczaniu języków obcych;
Podczas wykładu
-student uzyska wiedzę jak kształtować sprawności rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem na poziomie nauczania podstawowym i średnim oraz sprawności mówienia na poziomie nauczania podstawowym i średnim – student uzyska wiedzę jak opracowywać scenariuszy lekcji;
- student zapozna się z zasadami nauczania sprawności pisania na podstawowym i średnim poziomie nauczania języka rosyjskiego oraz technikami, strategiami i formami pracy z tekstem pisanym;
- student uzyska wiedzę o kształtowaniu sprawności pisania na podstawowym i średnim poziomie nauczania – opracowywanie scenariuszy lekcji;
- student pozna zasady nauczania słownictwa na różnych poziomach nauczania, podejście komunikatywne i inne rozwiązania, opracowywanie scenariuszy lekcji dla podstawowego i średniego poziomu nauczania języka: analizę, dyskusję, wybór optymalnych rozwiązań;
- student zapozna się z zasadami nauczania struktury języka rosyjskiego, selekcją, gradacją materiału gramatycznego, doborem ćwiczeń gramatycznych oraz analizą scenariuszy lekcji i uzasadnionym wyborem najlepszych propozycji;
- student zapozna się z testami językowymi: rodzajami, kryteriami doboru oraz jak samodzielne przygotować testy. Student nauczy się analizie przygotowanych testów, ocenie, wyboru najlepszych rozwiązań i merytorycznemu uzasadnieniu wykorzystania ewaluacyjnych testów w praktyce szkolnej;
- student uzyska wiedzę z ewaluacji wyników nauczania, potrafi przeliczać punkty na oceny oraz sporządzać plany wyników i wewnętrznego systemu oceniania;
- student potrafi pracować metodą projektów
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć z metodyki nauczania języka rosyjskiego
w zakresie wiedzy student:
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych i metodyki nauczania języka rosyjskiego w przedszkolu i szkole podstawowej;
- zna i rozumie zasady Europejskiego opisu kształcenia, uczenia się i oceniania pracy uczniów;
- posiada wiedzę na temat współczesnych metod nauczania języków obcych, technik i strategii nauczania języka rosyjskiego;
- posiada wiedzę na temat prawidłowego doboru podręczników dla klas o zróżnicowanym poziomie językowym;
- posiada wiedze na temat organizacji procesu nauczania języków obcych i języka rosyjskiego;
- posiada wiedzę na temat lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowy w przedszkolu i szkole podstawowej;
- ma szczegółową wiedzę na temat wykorzystania metody projektów oraz Portfolio Językowego w szkole podstawowej;
- zna i rozumie jak funkcjonują testy ewaluacyjne dla wszystkich klas o różnych poziomach językowych w szkole podstawowej;
W zakresie umiejętności student:
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki nauczania języków obcych i języka rosyjskiego;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat nowoczesnych metod nauczania języka rosyjskiego z wykorzystaniem Internetu;
-posiada umiejętności oceniania i wykorzystania innowacyjnych metod i technik nauczania języka rosyjskiego;
- potrafi samodzielnie dokonać ewaluacji efektów nauczania języka rosyjskiego w różnych klasach;
- potrafi przygotować i opracować konspekt i scenariusz lekcji dla szkoły podstawowej;
-potrafi planować swoja pracę w zakresie doboru treści nauczania, pomocy glottodydaktycznych, wybór metody nauczania etc.;
- potrafi ocenić pracę i poziom znajomości języka rosyjskiego każdego ucznia;
-potrafi pracować w zespole, posiada umiejetność współpracy z innymi nauczycielami;
-potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki nauczania języków obcych i języka rosyjskiego do analizowania i interpretowania sytuacji zachodzących na lekcjach języka rosyjskiego i motywowania uczniów do nauki tego języka;
-potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i styli nauczania do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i edukacyjnych związanych z etapami nauczania języka rosyjskiego;
W zakresie kompetencji społecznych student :
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych;
- ma świdomość znaczenia profesjonalizmu i wykazuje cechy refleksyjnego praktyka;
-jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.
W zakresie technologii informacyjnej student:
-posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji.
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy student:
-posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i szkole podstawowej.
Kryteria oceniania
Wykład 30 godz. (1 ECTS)
Samodzielne przygotowanie 15 godz. (0,5 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu 15 godz. (0,5 ECTS)
Razem: 60 godz. (2 ECTS)
Zaliczenie na ocenę (test zaliczeniowy pisemny ). Przygotowanie scenariuszy lekcji do nauczania w przedszkolu i szkole podstawowej
Prezentacja scenariuszy lekcji podczas kolokwium (komputer, rzutnik).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Agnieszka Harasimik, Język jako tworzywo twórczości.Wyd.Fraszka Edukacyjna, Warszawa , 2005..
2. .Marzena Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych.Teoria i praktyka.Wyd.Fraszka Edukacyjna,Warszawa ,2007.
3. Dzierzgowska Irena, Jak uczyć metodami aktywnymi. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2004.
4. Dzierzgowska Irena, Nauczanie nauczycieli. Podręcznik dla edukatora. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001.
5. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Wyd. CODN, Warszawa, 2001.
6. Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wyd. CODN, Warszawa, 2004.
7. Figarski Władysław, Proces glottodydaktyczny w szkole. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2003.
8. Gajek Elżbieta, Edukacja językowa w Unii Europejskiej. (Informator i przewodnik internetowy dla nauczycieli). Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2004.
9. Janowski Andrzej, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
10. Kelly Michael, Grenfell Michael, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Wyd. CODN, Warszaw, 2006.
11. Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
12. Komorowska Hanna, Nauczanie języków obcych. Propozycje strategii oświatowej. WSziP, Warszawa, 1995 (wyd. I).
13. Komorowska Hanna, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola - Ocena- Testowanie. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
14. Marek Szałek,Jak motywować uczniów do nauki Języka obcego?Wydawnictwo „Wagros”, Poznań,2004.
15. Paweł Szerszeń, Platformy (glotto)dydaktyczne.Ich implementacja w uczeniu specjalistycznych języków obcych,Wyd.IKL@, Uniwersytet Warszawski,Warszawa, 2014.
16. Szczukin A.N.Metodika obuczenija reczewomu obszczeniju na inostrannom jazyke, Moskwa, Izdatelstwo IKAR, 2011.
17. Łuczak – Łomża Aleksandra i Metera – Debaene Ewelina , Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków. Wyd. Fraszka Edukacyjna, warszawa, 2002.
18. Ludmila Szypielewicz,Zasady realizacji metody komunikatywnej w podręczniku języka obcego,Bydgoszcz, 1998.
19. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpińskiej – Szaj. Wyd. LEKSEM, Łask, 2005.
20. Pamuła Małgorzata, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2003.
21. Pfeifer Waldemar, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wyd. WAGROS, Poznań, 2001.
22. Siek – Piskozub Teresa, Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, WSziP, Warszawa, 1997.
23. Siek – Piskozub Teresa, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, PWN, Warszawa, 2001.
24. Sysojev Pawel W.Metodika obuczenija inostrannomu jazyku s ispolzowanijem nowych informacyonno-komunikacyonnych Internet-technologij,Wyd.Feniks;M:Glossa-Press,2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: