Polsko-rosyjskie związki literackie 3202-S1OPRZ21o
Przedmiot ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat polsko-rosyjskich związków literackich. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami i dziełami literackimi.
Zagadnienia szczegółowe:
Wykaz tematów:
1. Polsko-rosyjskie kontakty literackie do XVIII w. (Symeon Połocki, Polska-Litwa-Moskwa)
2. Konfederacja Barska, czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego i Katarzyny II
3. Królestwo polskie (Piotr Wiaziemski, Konrad Rylejew)
4. Tadeusz Bułharyn
5. Józef Sękowski
6. Twórczość literacka Polaków na Syberii (Maksymilian Marks, Wacław Sieroszewski, Juliusz Sabiński)
7. Powstania niepodległościowe i Rosja – od Hercena do Katkowa „Sprawa polska” w literaturze rosyjskiej
8. Rosja w literaturze polskiej
9. Polscy komuniści. Bruno Jasieński
10. ZSRS w literaturze polskiej
11. Rosyjscy pisarze i polska literatura w XX wieku
12. W świecie imagologii
13. Polskie gazety i czasopisma w Rosji, rosyjskie w Polsce
14. Zdrada czy współpraca dla dobra literatury. Od lojalizmu do kolaboracji.
15. Recepcja rosyjskiej literatury w Polsce
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma szczegółową wiedzę na temat polsko-rosyjskich związków literackich (okresy, tendencje, ewolucja);
− student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów.
− student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla polsko-rosyjskich związków literackich,
− student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy polsko-rosyjskich związków literackich, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia.
− student posiada wiedzę na polsko-rosyjskich stereotypów w literaturze
Umiejętności:
- student charakteryzuje podstawowe wydarzenia z dziejów polsko-rosyjskich związków literackich oraz umieszcza je w szerszym kontekście historyczno-literackim,
- student wskazuje najważniejsze wydarzenia i postaci w dziejach polsko-rosyjskich związków literackich,
− student wyjaśnia, dlaczego literatura ma wpływ na związki między Polską i Rosją
- student porównuje rosyjski i polski punkt widzenia na kluczowe wydarzenia literackie
− student stosuje podstawową terminologię historyczno-literacką,
- student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień,
− student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych,
− student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego,
− student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy,
− student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa,
− student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania,
− student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych.
Kryteria oceniania
Test
Pytania: 5
Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5)
Punkty i oceny:
8 – 9 (dst)
9 – 10 – 3,5 (dst+)
10 – 12 – 4,0 (db)
13-14 – 4,5 (db+)
14-15 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16).
ECTS 2
30 godz. (1 ECTS) - konfersatorium
30 godz. (1 ECTS) – praca własna studenta
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
P. Głuszkowski, Barwy polskości czyli życie burzliwe Tadeusza Bułharyna, Kraków 2018;
M. Schore, Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem, tłum. Marcin Szuster, Warszawa 2008 (wyd. 2 – 2012)
R. Wołoszyński, Polsko-rosyjskie związki w naukach społecznych 1801-1830, Warszawa 1974.
J. Róziewicz, Polsko-rosyjskie powiązania naukowe (1725-1918), Wrocław 1984.
J. Orłowski, Z dziejów antypolskiej obsesji w literaturze rosyjskiej,
M. Micińska, Zdrada córka nocy. Pojęcie zdrady narodowej w świadomości Polaków w latach 1861-1914, Warszawa 1998.
Warszawa 1992.
Zwierciadło prasy. Czasopisma polskie XIX wieku o literaturze rosyjskiej, red. B. Galster, J. Kamionkа-Straszakowа, K. Sierockа. Wrocław, 1978
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: