Nauka języka rosyjskiego wariant "0" I 3202-S1ONRO11o
Tematy leksykalne:
1. Autoprezentacja, nawiązywanie znajomości, formy grzecznościowe.
2. Krąg rodzinny, okresy życia.
3. Mieszkanie, zajęcia domowe.
4. Nauka, szkoła, zawód.
5. Święta rodzinne, religijne i państwowe. Życzenia i gratulacje.
Grafika i ortografia – wprowadzenie alfabetu rosyjskiego, funkcje liter jotowanych, pisownia samogłosek nieakcentowanych, samogłoski po spółgłoskach szumiących i c, użycie miękkiego i twardego znaku. Pisownia przedrostków kończących się na z, s. Pisownia wielkich i małych liter. Podstawowe zasady interpunkcyjne.
Zagadnienia gramatyczne:
1.Odmiana imiennych części mowy (rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik).
2.Czasownik (podział na koniugacje, czas teraźniejszy, przyszły, przeszły, tryb rozkazujący i warunkowy, czasowniki nieregularne, imiesłowy – rozpoznawanie).
3. Przysłówki.
4. Przyimki w konstrukcjach określających miejsce znajdowania się, kierunek ruchu, czas, przeznaczenie i cel, przyczynę, przyzwolenie.
5.Praktyczna analiza podobieństw i różnic gramatycznych i ortograficznych między językiem polskim i rosyjskim.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. student zna grafikę rosyjską
2. student ma świadomość istnienia różnic i podobieństw między systemami gramatycznymi języka polskiego i rosyjskiego
UMIEJĘTNIŚCI
1. student umie posługiwać się alfabetem rosyjskim przy sporządzaniu krótkich wypowiedzi pisemnych
2. student potrafi stosować wyuczone, potoczne wyrażenia i budować proste wypowiedzi w zakresie tematyki przedmiotu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia
2. student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne działania związane z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ bogactwo językowe,
d/ poprawność językowa,
e/ prawidłowa wymowa
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. Esmantowa Tatjana, Russkij jazyk: 5 elemientow. Urowienʹ A1, Złatoust, 2013.
2. Esmantowa Tatjana, Russkij jazyk:5 elemientow. Urowienʹ A2, Złatoust, 2013.
3. Machnacz A., Iz pierwych ust, Wydawnictwo KRAM, Warszawa 2009.
4. Miller L.W., Politowa L.W., Rybakowa I.J., Żyli-byli... 28 urokow russkogo jazyka dla naczinajuszczich, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Pietierburg, 2008.
5. Pado A., Start.ru Język rosyjski dla początkujących. I, WSiP, Warszawa 2006.
6. Pado A., Uspiech 1. Podręcznik do języka rosyjskiego. Kurs kontynuacyjny, WSiP,Warszawa 2002.
7. Wochmina L.L., Osipowa I.A., Russkij kłass. Uczebnik russkogo jazyka. Naczalnyj urowien’. 2008.
8. Internet: www.gramota.ru
9. Opracowania własne prowadzących.
Podręczniki do gramatyki:
1. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego. Część I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
2. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
3. Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA, Warszawa 2004.
4. Kuratczyk M., Tablice czasowników rosyjskich, PWN, Warszawa 2008.
5. Dobrowolski J., 325 ćwiczeń z języka rosyjskiego z kluczem rozwiązań. Wyd. II uzupełnione, Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, Warszawa 2000.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: