Nauka języka rosyjskiego VI 3202-S1ONR32e
Tematy leksykalne:
1.Językowy obraz świata na przykładach wybranych konceptów języka rosyjskiego
2.Teatr w Rosji – wybrane zagadnienia (gatunki dramatyczne, przedstawienia teatralne, rosyjski teatr ludowy, dramatyczny, teatr opery i baletu, polsko-rosyjskie związki teatralne)
3. Muzyka rosyjska – wybrane zagadnienia (rosyjska pieśń ludowa, romans rosyjski, muzyka operowa i baletowa, rosyjska estrada, znane piosenki i wykonawcy, rosyjska muzyka młodzieżowa w świetle światowych tendencji)
4.Kinematografia rosyjska – wybrane zagadnienia (gatunki filmowe, wybitni rosyjscy reżyserzy i ich filmy, miejsce kinematografii rosyjskiej w kinematografii światowej, polsko-rosyjskie związki w dziedzinie kinematografii)
5.Radio, telewizja, prasa. Omawiania wybranych audycji radiowych, telewizyjnych i artykułów prasowych.
Zagadnienia gramatyczne:
1.Imiesłowy przymiotnikowe w języku rosyjskim i polskim; funkcja pełnych form imiesłowów rosyjskich; funkcja krótkich form imiesłowów rosyjskich.
2. Zdanie podrzędne przydawkowe. Pozycja słowa który w części podrzędnej przydawkowej.
3.Konstrukcje z imiesłowami przysłówkowymi i ich polskie odpowiedniki; funkcje składniowe konstrukcji a imiesłowami przysłówkowymi; odpowiedniki zdań złożonych podrzędnie, stylistyczne ograniczenia w użyciu konstrukcji z imiesłowami przysłówkowymi.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę faktów kultury Rosji oraz ich odzwierciedlenia w strukturach języka
2. zna biegle zasady i zwyczaje językowe (uzus) służące organizacji złożonej wypowiedzi ustnej oraz pisemnej w zakresie tematyki programu przedmiotu
3. zna i rozumie podobieństwa i różnice pomiędzy kulturą polską a rosyjską
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi skutecznie i swobodnie posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich, społecznych, edukacyjnych i zawodowych, formułując przejrzyste, dobrze skonstruowane, szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące szerokiego zakresu tematów
2. potrafi zrozumieć nie tylko podstawowy komunikat, ale także podteksty i znaczenia ukryte w komunikacji z rodzimym użytkownikiem języka
3. potrafi umiejętnie porównywać kulturę obcą i rodzimą, porządkować nowe treści kulturowe, radzić sobie w nowych sytuacjach komunikacji interkulturowej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
2. jest gotów do poszanowania odmiennych postaw, poglądów, zwyczajów i kultur
3. jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- prezentacje, wystąpienia, projekty – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ skuteczność komunikacyjna (student porozumiewa się skutecznie i poprawnie, z dużą płynnością, posługuje się sprawnie strategiami interakcji i konwencjami retorycznymi)
b/ płynność i spójność wypowiedzi, poprawność fonetyczna
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych (pełna lub prawie pełna)
d/ właściwy i bogaty dobór słownictwa zgodnego z tematem
Egzamin końcowy obejmuje materiał V i VI semestru. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej:
- część pisemna (test – 4 zadania gramatyczno-leksykalne wbudowane w teksty fabularne + streszczenie tłumaczeniowe na język rosyjski tekstu zwartego o objętości ok. 1200 znaków + wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru)
kryteria:
znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii
test – 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra)
wypracowanie/ kryteria:
a/ zgodność z tematem
b/ spójność tekstu
c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna
- część ustna (2 pytania )/ kryteria:
a/ skuteczność komunikacyjna (student porozumiewa się skutecznie i poprawnie, z dużą płynnością, posługuje się sprawnie strategiami interakcji i konwencjami retorycznymi)
b/ płynność i spójność wypowiedzi, poprawność fonetyczna
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych (pełna lub prawie pełna)
d/ właściwy i bogaty dobór słownictwa zgodnego z tematem
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.
Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. I.S.Kostina, N.N.Alieksandrowa, T.I.Alieksandrowa, J.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, wypusk 2, Izdatielstwo „Złotoust” Sankt-Pietierburg 1996.
2. A.Gołubiewa, N.Kowalska, Russkij jazyk siegodnia, dla uczniów, studentów i przedsiębiorców, Wydawnictwo AGMEN, Warszawa 1998.
3. A.Gołubiewa, N.Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, część 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
4. A.M.Mielierowicz, Frazieołogizmy w russkoj rieczi, AST, Moskwa 2005.
5. W.M.Mokijenko, Słowar’ russkich posłowic, AST, Moskwa 2007.
6. M.Kossakowska-Maras, M.Mierzwa, Znakomimsia s Rossijej, Rzeszów 2009.
7. www.yandex.ru
8. www.lib.ru
9. http://ruskino.ru/
10. http://www.kommersant.ru/ogoniok
11. www.teatr.ru
12. www.afisha.ru
13. www.bolshoi.ru
14. www.gramota.ru
15. www.slovesnik.ru
16. www.lenta.ru
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: