Zagadnienia metodologii językoznawczej 3202-S1OMJ21o
1. Wiedza a wiedza naukowa. Istota i pojęcie nauki. Cele, rodzaje, charakter prac naukowych.
2. Ogólny podział nauk. Miejsce nauk humanistycznych wśród innych nauk.
3. Metodologia – metodyka – metoda. Elementy ogólnej metodologii nauk. Obiekt i przedmiot badań lingwistycznych.
4. Metody badań językoznawstwa historycznego.
5. Teorie semantyczne w obrębie strukturalistycznej teorii języka.
6. Moskiewska szkoła semantyki. Model «Sens <-> Tekst».
7. Język semantyczny A. Wierzbickiej.
8. Badanie pragmatycznych znaczeń wypowiedzi. Teoria aktów mowy.
9. Lingwistyka tekstu. Wyróżniki tekstu (kohezja i koherencja). Typologia tekstów. Dyskurs.
10. Socjolingwistyka. Metody badań genderowych (język a płeć).
11. Lingwistyka kognitywna. Etnolingwistyka. Metody rekonstrukcji językowego obrazu świata.
12. Metody ilościowe w badaniach językowych.
13. Lingwistyka korpusowa. Rodzaje korpusów. Zastosowania. Tworzenie podkorpusów użytkownika.
Link do strony przedmiotu na platformie Kampus: https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=11220
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. zna główne kierunki badań lingwistycznych ze szczególnym uwzględnieniem uprawianych w językoznawstwie rosyjskim
2. zna metodologię współczesnych badań językoznawczych oraz rosyjską i polską terminologię lingwistyczną
UMIĘJĘTNOŚCI
1. potrafi szukać informacji lingwistycznej w języku rosyjskim
2. potrafi wskazać procedury badawcze stosowane wobec wybranych hipotez i zjawisk językowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. jest świadomy roli badań naukowych i konieczności ich prowadzenia
2. akceptuje różnorodność poglądów i paradygmatów badawczych
3. myśli kreatywnie
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%
2. Sprawdziany (testy i quizy) na platformie Kampus (10 sprawdzianów; maksymalna liczba punktów za każdy to 10 pkt) – 60%
Łącznie za sprawdziany można uzyskać 100 pkt. Przelicznik punktów na oceny:
3,0 (dst) – 51-60 pkt
3,5 (dst+) – 61-70 pkt
4,0 (db) – 71-80 pkt
4,5 (db+) – 81-90 pkt
5,0 (bdb) – 91-100 pkt
5! (bdb+) – ocenę może uzyskać student, który na podstawie sprawdzianów uzyskał ocenę 5,0 oraz wykazał się ponadprzeciętną aktywnością na zajęciach i/lub wiedzą wykraczającą poza podstawę programu.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
- konwersatorium = 30 godz. (1 ECTS)
- samodzielne przygotowanie do zajęć i testów = ok. 30 godz. (1 ECTS)
RAZEM ok. 60 godz. (2 ECTS)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Anusiewicz J., 1990, Językowo-kulturowy obraz kota w polszczyźnie, „Etnolingwistyka”, nr 3, s. 95-141. [PDF]
Apanowicz J., 2002, Metodologia ogólna, Gdynia. [PDF]
Bartmiński J., 1986, Czym zajmuje się etnolingwistyka? „Akcent”, nr 4 (26), s. 16-22; http://www.rastko.rs/rastko/delo/11782
Danielewiczowa M., 2013, Językoznawstwo ogólne – metodologiczny projekt Ferdynanda de Saussure’a, „LingVaria” 16, s. 43-59. [PDF]
Derwojedowa M., 2017, Językoznawstwo komputerowe i inżynieria lingwistyczna po 1989 roku, „Język polski” XCVII, s. 7-17. [PDF]
Grucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa, PWN; wersja elektroniczna: F. Grucza, Dzieła zebrane, t. 8; https://portal.uw.edu.pl/web/iksi/fg
Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: PWN [Wykład 11 i 12; PDF].
Krajewski M., 2010, O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego. Uwagi podstawowe, Gliwice: Uniwersytet Śląski. [PDF]
Kuratczyk M., 2013, Polsko-rosyjskie korpusy równoległe i przykład ich wykorzystania w gramatyce konfrontatywnej, „Komunikacja Specjalistyczna”. Tropy lingwistyki, t. 6, s. 44-62. [PDF]
Searle J., 1980, Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, 241-248 [PDF]
Stalmaszczyk P. (red.), 2006, Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź: Wyd. Uniw. Łódzkiego. [tekst w e-zasobach BUW; http://libra.ibuk.pl/]
Synowiec A., 2013, W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu, Zeszyty naukowe politechniki śląskiej, 65, s. 383-396. [PDF]
Urbanek D., 2016, Anna Wierzbicka i Jurij Derenikowicz Apresjan – podwójny portret semantyczny, [w:] Nauka w Polsce i Rosji – miejsca wspólne, miejsca różne (obszar humanistyki), red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, Seria „Studia Rossica”, XXIII, Warszawa: Instytut Rusycystyki UW, 2016, s. 231-241. [PDF]
Wierzbicka A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. [PDF]
Апресян Ю.Д., 2005, О Московской семантической школе, «Вопросы Языкознания», № 1, с. 3-30; http://vja.ruslang.ru/ru/archive/2005-1/3-30
Кронгауз М.А., 2005, Семантика, Москва. [PDF]
Новиков А.М., Новиков Д.А., 2007, Методология, Москва [fragmenty rozdziału 1 i 2; PDF]
Studiorum. Образовательный портал Национального корпуса русского языка: https://studiorum-ruscorpora.ru/
Национальный корпус русского языка: https://ruscorpora.ru/new/
Polsko-rosyjski korpus UW: www.pol-ros.polon.uw.edu.pl
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: