Historia literatury rosyjskiej (1917-1945) 3202-S1OLR31e
1.Tło historyczne i polityczno-społeczne. Nowe formy życia kulturalnego po roku 1917 w Rosji. Podział na twórców pochodzenia proletariackiego, chłopskiego i tzw. poputczyków (inteligentów).
2. Stosunek pisarzy rosyjskich do wydarzeń 1917 roku. Poemat Aleksandra. Błoka Dwunastu, małe poematy Siergieja Jesienina (Niebiański dobosz, Inonia), Siewierowostok Maksimiliana Wołoszyna, Przeklęte dni Iwana Bunina, Myśli nie na czasie Maksima Gorkiego.
3. Organizacje i ugrupowania literackie lat 20-tych, ich manifesty, deklaracje, programy: Proletkult, Kuźnica, Oktiabr’, LEF, Bractwo Serafina, Pieriewał, Oberiu, RAPP. Powstanie Związku Pisarzy Sowieckich (1932) i ogłoszenie teorii realizmu socjalistycznego. Jej normatywna estetyka.
4. Literatura rosyjska na emigracji (tzw. pierwsza fala), reprezentacyjne postaci: Iwan Bunin, Aleksandr Kuprin, Aleksiej Remizow, Gajto Gazdanow, Iwan Szmielow, Władisław Chodasiewicz, Marina Cwietajewa, Władimir Nabokow.
5. Poeci Srebrnego wieku w kraju, ich porewolucyjne losy, tematyka twórczości, poetyka: Osip Mandelsztam, Anna Achmatowa, Boris Pasternak, Nikołaj Zabołocki.
6. Proza ornamentalna (Isaak Babel, Boris Pilniak i proza syntetyczna (antyutopia Jewgienija Zamiatina My).
7. Wielkie narracje epickie o rewolucji i wojnie domowej: Cichy Don Michaiła Szołochowa i Droga przez mękę Aleksieja Tołstoja.
8. Historia i mit w prozie Andrieja Płatonowa. (Śluzy jepifańskie, Wykop).
9. Proza satyryczna: Psie serce Michaiła Bułhakowa, Dwanaście krzeseł Ilii Ilfa i Jewgienija Pietrowa, nowelistyka Michaiła Zoszczenki (bohater, narracja skazowa).
10. Proza historyczna: Aleksiej Tołstoj (Piotr I), Jurij Tynianow (Podporucznik Kiże).
11. Dramaturgia lat 20 i 30. : Władimir Majakowski (Pluskwa), Nikołaj Erdman (Mandat), Isaak Szwarc (Smok).
12. Gatunki prozy socrealistycznej: powieść o wychowaniu (Anton Makarenko), powieść produkcyjna (Czasie, naprzód! Walentina Katajewa), powieść kołchozowa (Michaił Szołochow, Zorany ugór. Wzorzec bohatera pozytywnego: Jak hartowała się stal Nikołaja Ostrowskiego.
13. Literatura czasów II wojny światowej. Pokolenie „sowieckich Kolumbów”, (Paweł Kogan, Nikołaj Majorow, Siemion Gudzenko). Poezja i proza Konstantina Simonowa..
14. Aleksander Twardowski i jego poezja . Wasilij Tiorkin – epos o żołnierzu..
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu dydaktycznego student:
[wiedza]
- zna proces historycznoliteracki w Rosji 1917-1945, rozumie jego mechanizmy, kontekst polityczny i społeczny
- zna główne nurty i kierunki literatury rosyjskiej lat 1917-1945 powstającej w kraju i na emigracji
- zna przedstawicieli nurtów i kierunków literatury rosyjskiej tego okresu tworzących w kraju i na emigracji
- ma wiedzę o twórczości rosyjskich pisarzy krajowych i emigracyjnych, reprezentatywnych dla danego okresu
- zna polskich tłumaczy literatury rosyjskiej tego okresu
[umiejętności]
- potrafi scharakteryzować proces historycznoliteracki w Rosji 1917-1945 oraz zdefiniować jego kontekst polityczny i społeczny
- umie scharakteryzować nurty i kierunki literatury rosyjskiej 1917-1945
- umie scharakteryzować twórczość pisarzy reprezentatywnych dla danego okresu i wpisać ją w proces historycznoliteracki oraz kontekst społeczno-polityczny i kulturowy
- umie rozróżnić cechy poetyk tradycyjnych i awangardowych, charakterystycznych dla twórców tego okresu oraz zdefiniować ich cechy
- umie zinterpretować wybrane utwory pisarzy krajowych i emigracyjnych reprezentatywnych dla danego okresu
- umie wskazać polskich tłumaczy literatury rosyjskiej tego okresu
[kompetencje społeczne]
- ma potrzebę poszerzania i pogłębiania wiedzy o literaturze okresu 1917-1945
- ma świadomość i docenia dążenia pisarzy okresu 1917-1945 do kreacji nowych form i treści
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (wykład i ćwiczenia): liczba pytań: 15; maksymalna liczba punktów: 45; 3,0 – punkty 25 –21; 3,5 – punkty 30-26; 4,0 – 35-31; 4,5 – punkty 40- 36; 5,0 – punkty 45-41; 5! – student powinien uzyskać maksymalną liczbę punktów, a ponadto wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programowe, umiejętnością samodzielnej interpretacji utworów, szczegółową znajomością lektur obowiązujących w danym semestrze oraz częściową znajomością lektur uzupełniających (50%).
4 ECTS (wykład i ćwiczenia – 60 godz.; samodzielne przygotowanie do zajęć – 30 godz.; przygotowanie do testu i egzaminu – 30 godz.)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Historia literatury rosyjskiej XX wieku, praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Drawicza. Warszawa 1997.
2. W. Kasack, Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, Wrocław 1996 .
3. G. Porębina i S. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, Katowice 1994.
4. J. Sałajczykowa, Prozaicy pierwszej fali emigracji rosyjskiej 1920-1940, Gdańsk 2004.
5. V.V. Agenosov, Literatura russkogo zarubiežâ, Moskva 1998 .
6. Russkaâ literatura XX veka v dvuh tomah, pod red. L.P. Kremencova, Moskva 2003.
7. V.S. Baevskij, Istoriâ russkoj literatury XX veka. Kompendium, Moskva 2003.
8. T.P. Buslakova, Literatura russkogo zarubiežâ, kurs lekcij, Moskva 2003.
9. I.N. Suhih, Dvadcat' knig XX veka, Sankt-Peterburg 2004 .
10. Russkie pisateli XX veka. Biografičeskij slovar’. Glav. red, i sostav. P.A. Nikolaev, Moskva 2000.
11. I. Belobrovceva, S. Kulûs, Roman M. Bulgakova „Master i Margarita”. Kommentarij, Tallin 2006.
12. D. Bykov, B.L. Pasternak, Moskva 2008.
13. J.B. Skorospelova, Idejno-stilevye tečenija v russkoj sovetskoj proze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: