Historia literatury rosyjskiej 1929-1991 3202-S1OHL31e
1. Ograniczanie swobody twórczej i „kolektywizacja” życia literackiego po roku 1929: 1.1. Likwidacja ugrupowań literackich; 1.2. I Zjazd Pisarzy Radzieckich. Realizm socjalistyczny jako jedyna metoda twórcza literatury radzieckiej: 1.3. Przedstawiciele i gatunki realizmu socjalistycznego (N. Ostrowski, A. Makarenko, M. Szołochow, L. Leonow)..
2. Wielkie narracje epickie o rewolucji i wojnie domowej – M. Szołochow, „Cichy Don”, A. Tołstoj, „Droga przez mękę”.
3. Powieść historyczna: A. Tołstoj, „Piotr Pierwszy” - problematyka, forma i założenia ideowe.
4. Wielka Wojna Ojczyźniana a literatura: 4.1. Druga fala emigracji rosyjskiej i jej przedstawiciele; 4.2. Tematyka wojenna w utworach powstających w czasie wojny, liryka i epika (A. Twardowski, K. Simonow, W. Grossman); 4.3. Literatura powojenna (B. Polewoj, W. Niekrasow, A. Fadiejew); 4.4. Proza młodych lejtnantów (frontowa opowieść liryczna: B. Okudżawa, J. Bondariew, G. Bakłanow) oraz ujęcia epickie (K. Simonow, W. Grossman).
5. Dziesięciolecie powojenne: 5.1. Polityka władz wobec kultury i jej twórców (A. Achmatowa, M. Zoszczenko); 5.2. Kampania antykosmopolityczna. Teoria bezkonfliktowości, zafałszowany obraz życia w powojennym ZSRR („lakierowanie” rzeczywistości w utworach P. Pawlenki i S. Babajewskiego).
6. Odwilż po śmierci Stalina. XX Zjazd KPZR i jego znaczenie dla rozwoju kultury. Pozytywne przejawy Odwilży i pierwsze „przymrozki” - powieść B. Pasternaka „Doktor Żywago” i tzw. sprawa Pasternaka: 6.1. Samizdat i Tamizdat; 6.2. Młodzieżowa proza spowiednicza ((W. Aksionow, A. Kuzniecow, A. Gładilin); 6.3. Poezja estradowa (J. Jewtuszenko, A. Wozniesienski) i liryka cicha (N. Rubcow); 6.4. Piosenka autorska (B. Okudżawa, A. Galicz, W. Wysocki).
7. Wizja łagru w twórczości A. Sołżenicyna i W. Szałamowa. „Archipelag GUŁag” Sołżenicyna jako encyklopedia życia łagrowego.
8. Proza wiejska, jej geneza i nurty (opisowo-historyczny i liryczny). Twórczość W. Tiendriakowa, W. Biełowa, W. Szukszyna, W. Astafjewa.
9. Proza urbanistyczna – twórczość J. Trifonowa.
10. Trzecia fala emigracji rosyjskiej, jej przyczyny, ośrodki i przedstawiciele: 10.1. Twórczość satyryczna S. Dowłatowa i W. Wojnowicza; 10.2. I. Brodski i jego świat poetycki.
11. Dramaturgia rosyjska lat 60. i 80. XX wieku. Nowatorstwo dramatów A. Wampiłowa. Nurt postwampiłowowski. Twórczość dramaturgiczna L. Pietruszewskiej.
12.Geneza rosyjskiego postmodermizmu, etapy rozwojowe i przedstawiciele (Wieniedikt Jerofiejew, „Moskwa - Pietuszki”).
13.Pierestrojka a proces historycznoliteracki 2. połowy lat 80.: 13.1. Tzw. rewindykacje literackie; 13.2. Utwory okresu pieriestrojki (A. Rybakow, W. Astafjew, W. Dudincew).
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po wysłuchaniu wykładu student:
[wiedza]
- zna główne zjawiska, kierunki i nurty literatury powstającej w kraju i na emigracji oraz ich kontekst społeczno-polityczny.
- ma wiedzę o twórczości wybranych pisarzy okresu 1929 – 1991.
- zna hierarchię literackich i kulturowych wartości danego okresu, rozumie przyczyny zachodzących w nich przemian.
[umiejętności]
- potrafi scharakteryzować proces historycznoliteracki i zjawiska reprezentatywne dla danego okresu, umie zdefiniować ich kontekst społeczny, kulturowy i polityczny.
- potrafi rozpoznać i zinterpretować wybrane utwory pisarzy omawianego okresu.
[kompetencje społeczne]
- ma świadomość zakresu swej wiedzy o literaturze rosyjskiej 1929 – 1991.
- ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy o literaturze omawianego okresu przy pomocy różnych źródeł.
.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Liczba pytań – 24, maksymalna liczba punktów – 41.
Oceny:
3,0: punkty 17-21; 3,5: punkty 22-26; 4,0: punkty 27-31; 4,5: punkty 32-36; 5,0: 37-41; 5! - student powinien uzyskać maksymalną liczbę punktów, wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu, umiejętnością samodzielnej interpretacji utworów oraz częściową (40 %) znajomością lektur uzupełniających.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się::
4 ECTS
(udział w wykładzie – 30 godz. - 1 p. ECTS; praca własna [czytanie lektur] – 30 godz. - 1p. ECTS;
przygotowanie do egzaminu – 60 godz. - 2 p. ECTS.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności na ćwiczeniach, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręczniki:
1. G. Porębina, S. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917 – 1991, Katowice 1994.
2. Historia literatury rosyjskiej XX wieku. Praca zbiorowa pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997.
3. История русской литературы ХХ века (20 — 90-е годы). Основные имена. Учебное пособие. Отв. ред. С.И. Кормилов, Москва 1998.
4. Н.Л. Лейдерман, М.Н. Липовецкий, Современная русская литература: 1950 — 1990 годы. Т. 1: 1953 — 1968; Т. 2: 1968 — 1990, Москва 2003.
5. История русской литературы ХХ — начала ХХI века. Учебник. В 3 частях, Москва 2014.
6. История русской литературы в 2 ч. Под общей ред. В.В. Агеносова, Москва 2019.
7. М.М. Голубков, Русская литература ХХ века: учебное пособие для академического бакалавриата, Москва 2019 (wersja elektroniczna: urait.ru/viewer/russkaya-literatura-XX-veka-434278#page/15).
Literatura przedmiotu:
1. A. Wołodźko, Pasierbowie Rosji. O prozaikach Trzeciej emigracji, Warszawa 1995.
2. J. Sałajczykowa, Dziesięciolecie przemian. Proza rosyjska lat 1985 – 1995, Gdańsk 1998.
3. М.В. Межиева, Н.А. Кондратова, Окно в мир: современная русская литература, Москва 2002.
4. М.А. Черняк, Современная русская литература, Санкт-Петербург — Москва 2004.
5. J. Sałajczykowa, Literatura rosyjska XX wieku. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2001.
6. A. Skotnicka, Model prozy „innej” w literaturze rosyjskiej po roku 1985, Wrocław 2001.
7. K. Pietrzycka-Bohosiewicz, Historia zapisana w człowieku... Wybrane problemy wolnej literatury rosyjskiej, Kraków 2008.
8. Od modernizmu do postmodernizmu. Literatura rosyjska XX – XXI wieku. Pod red. A. Skotnickiej i J. Świeżego, Kraków 2014.
LEKTURY
А. Островский, Как закалялась сталь
В. Катаев, Время, вперед!
А. Платонов, Котлован, Возвращение (Семья Иванова)
М. Шолохов, Тихий Дон (кн. I , ч. I)
В. Набоков, Приглашение на казнь
К. Симонов, Жди меня
А. Твардовский, Василий Теркин
А. Ахматова, Реквием
Н. Заболоцкий, Читайте, деревья, стихи Гезиода, Я не ищу гармонии в природе, Признание (или другие стихи)
Е. Шварц, Дракон
И. Эренбург, Оттепель
Б. Пастернак, Доктор Живаго
Ю. Домбровский, Обезьяна приходит за своим черепом
В. Белов, Привычное дело или В. Распутин, Прощание с Матерой
В. Тендряков, Хлеб для собаки
В. Шукшин, Срезал, Чудик, Верую (или другие рассказы)
Ю. Трифонов, Дом на набережной
Е. Евтушенко, Людей неинтересных в мире нет, Бабий Яр
Н. Рубцов, Тихая моя родина
В. Аксенов, Коллеги
В. Гроссман, Все течет
А. Солженицын, Один день Ивана Денисовича, Матренин двор
В. Шаламов, 3 рассказа из цикла Колымские рассказы (напр. Инженер Киселев, Детские картинки, Ягоды)
В. Войнович, Жизнь и необычайные приключения солдата Ивана Чонкина (кн. 1) или Москва 2042
С. Довлатов, 2 рассказа из цикла Чемодан
А. Вампилов, Утиная охота
Б. Окуджава, Будь здоров, школяр; Песенка о солдатских сапогах, Песенка об Арбате, Молитва
А. Галич, Облака, Памяти Пастернака, Когда я вернусь
В. Высоцкий, Татуировка, Он не вернулся из боя, Песня о друге
И. Бродский, Большая элегия Джону Донну, Ниоткуда с любовью, На смерть Жукова
Вен. Ерофеев, Москва — Петушки
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: