Historia literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku 3202-S1OHL12e
Cele szczegółowe:
Wykład ma za zadanie przedstawienie – w porządku chronologiczno-problemowym – podstawowych zjawisk z dziejów literatury pierwszej połowy XIX wieku.
Ćwiczenia polegają na analizie wybranych dzieł literackich z pierwszej połowy XIX wieku z punktu widzenia problematyki oraz formy.
Zagadnienia szczegółowe:
I. Zagadnienia ogólne. Prawidłowości procesu historycznoliterackiego. Periodyzacja literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku.
II. Romantyzm.
1. Zagadnienia wstępne. Tło historyczne i kulturowe. Oddziaływanie literatury zachodnioeuropejskiej (związki typologiczne i genetyczne). Preferencje tematyczne. Bohater romantyczny. Rozwój gatunków literackich.
2. Literatura początku XIX wieku – między Oświeceniem a romantyzmem (zagadnienia szczegółowe).
3. Twórczość Aleksandra Puszkina. Periodyzacja twórczości. „Poematy południowe”; Eugeniusz Oniegin. Liryka. Borys Godunow; „małe tragedie”. Proza, Opowieści Biełkina.
4. Poeci Plejady Puszkinowskiej – twórcy, dzieła, tematyka, stylistyka.
5. Twórczość Michaiła Lermontowa. Liryka i jej periodyzacja. Dramaturgia. Proza; Bohater naszych czasów jako powieść psychologiczna.
6. Twórczość Nikołaja Gogola. Tematyka ukraińska, Wieczory na futorze koło Dikańki. Obraz Petersburga w prozie Gogola. Martwe dusze. Komediopisarstwo. Schyłek twórczości.
7. Rozwój prozy romantycznej – twórcy, dzieła. Cykle prozatorskie. Motywy fantastyczne. Tematyka historyczna.
III. Lata 40. XIX wieku. Szkoła naturalna. Almanachy. Szkic fizjologiczny. Wczesna proza Fiodora Dostojewskiego (Biedni ludzie), Aleksandra Hercena (Kto winien?) i Iwana Turgieniewa (Zapiski myśliwego). Specyfika wczesnego realizmu rosyjskiego w kontekście europejskim.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
− student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o dziejach literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku (okresy, tendencje, kierunki literackie; poszczególne dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; gatunki),
− student zna podstawową terminologię literaturoznawczą,
− student zna treść lektur,
− student wymienia wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury pierwszej połowy XIX wieku i powołuje się na ich prace.
Umiejętności:
− student dokonuje periodyzacji literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku oraz w sposób szczegółowy charakteryzuje poszczególne okresy i kierunki literackie,
− student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla poszczególnych epok i kierunków literackich oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim,
− student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą,
− student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego,
− student rozpoznaje wybrane cytaty z dzieł literackich pierwszej połowy XIX wieku,
− student posiada umiejętność systematycznej pracy.
Kompetencje społeczne:
− student ma świadomość roli i znaczenia oraz swoistości piśmiennictwa epok dawnych,
− student ma świadomość współodpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego różnych epok,
− student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych oraz świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa.
Kryteria oceniania
1 ECTS (30 godz.) - wykład
4 ECTS (120 godz.) - praca własna studenta (50% - lektura, 50% - przygotowanie do egzaminu)
Egzamin pisemny
Pytania: 3
Liczba punktów maksymalna: 9 (3x3)
Punkty i oceny:
4,5-5 – 3,0 (dst)
5,5-6 – 3,5 (dst+)
6,5-7 – 4,0 (db)
7,5-8 – 4,5 (db+)
8,5-9 – 5,0 (bdb)
5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 9) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 10).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Literatura rosyjska, red. M. Jakóbiec, t. 1, Warszawa 1970 / Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie).
2. Russkie pisateli. Biobibliografičeskij slovar’, red. P.A. Nikolaev, t. 1-2, Moskva 1996.
3. J. Mann, Russkaa literatura XIX veka. Epoha romantizma, Moskva 2001.
4. V.I. Saharov, Romantizm v Rossii: epoha, školy, stili, Moskva 2004.
5. „Naturalnaa škola” i ee rol’ v stanovlenii russkogo realizma, red. I.P. Vidueckaa, Moskva 1997.
LEKTURY:
A. Gribojedow, Mądremu biada.
W. Żukowski, Swietłana.
I. Kryłow, Koń i jeździec oraz 3 inne bajki (wybór).
K. Rylejew, duma (wybór).
A. Puszkin, Rusłan i Ludmiła, Jeniec Kaukazu, Fontanna Bachczysaraju, Cyganie, Połtwa, Murzyn Piotra Wielkiego, Opowieści Biełkina, Dama pikowa, Bajka o rybaku i rybce, Eugeniusz Oniegin, Jeździec miedziany, Borys Godunow, Skąpy rycerz, liryka (wybór).
M. Lermontow, Demon, Mcyri, Bohater naszych czasów, Maskarada, Pieśń o... kupcu Kałasznikowie, liryka (wybór).
N. Gogol, Jarmark w Soroczyńcach, Noc wigilijna, Straszna zemsta, Opowieść o tym, jak Iwan Iwanowicz..., Newski prospekt, Portret, Nos, Szynel, Martwe dusze, Rewizor.
W. Odojewski, Księżniczka Mimi.
A. Bestużew-Marlinki, Turniej w Rewlu.
W. Dal, Stróż petersburski.
I. Turgieniew, Zapiski myśliwego (wybór).
F. Dostojewski, Biedni ludzie.
A. Hercen, Kto winien?
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: