Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Składnia 3202-S1OGS22e
Przedmiot „Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Składnia” zakłada omówienie podstawowych zagadnień teorii składni.
Tematy do omówienia:
1. Przedmiot i zadania składni. Jednostki składni: wyraz, związek wyrazowy, zdanie.
2. Strukturalna typologia połączeń wyrazowych. Typy relacji syntaktycznych między wyrazami.
3. Zdanie jako podstawowa jednostka składni. Logiczno-gramatyczna charakterystyka zdania prostego. Predykacja i modalność. Funkcjonalne, emocjonalne i modalne typy zdań.
4. Główne człony zdania: charakterystyka i zasady wyodrębniania.
5. Poboczne człony zdania: charakterystyka i zasady wyodrębniania.
6. Zdania dwuczłonowe i jednoczłonowe. Rodzaje zdań jednoczłonowych (imienne, czasownikowe i przysłówkowe). Zdanie pełne i niepełne.
7. Zdanie jako jednostka wieloaspektowa. Strukturalno-semantyczna charakterystyka zdania prostego.
8. Struktura semantyczna zdania prostego. Komponenty tej struktury. 9. Komunikatywna charakterystyka zdania. Aktualne rozczłonkowanie zdania (temat i remat). Połączenie wszystkich typów analizy w formę wieloaspektowego opisu zdania.
10. Zdanie złożone. Podmioty i predykacje. Typy zdań współrzędnie złożonych.
11. Typy zdań podrzędnie złożonych. Klasyfikacja logiczno-gramatyczna i formalno-gramatyczna.
12. Klasyfikacja strukturalno-semantyczna zdań podrzędnie złożonych. Połączenie wszystkich typów klasyfikacji.
13. Zdania złożone bezspójnikowe. Zdania wielokrotnie złożone.
14. Algorytm analizy syntaktycznej tekstu (zdania proste i złożone).
15. Podsumowanie zajęć, utrwalenia pojęć, analiza tekstów.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć z przedmiotu „Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Składnia” student:
Wiedza:
- posiada elementarną wiedzę o badaniach składniowych;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat tradycyjnych i współczesnych kierunków rozwoju składni języka rosyjskiego.
Umiejętności:
- student posiada umiejętność wykorzystania zasad i metod analizy w badaniach składniowych,
- student umie wykorzystać podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa w analizie zjawisk językowych (składniowych).
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia,
- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie składni oraz potrafi ją uzupełnić i doskonalić.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - test składający się z trzech zadań
1. Analiza zdania prostego jednoczłonowego
2. Analiza zdania prostego dwuczłonowego
3. Analiza zdania złożonego
Odpowiedzi oceniane w skali punktowej max. 100 pkt.
Pytanie 1 - 30 pkt.
Pytanie 2 - 40 pkt.
Pytanie 3 - 30 pkt.
Zalicza 50 pkt.
Oceny za test:
50 pkt. - 3 dostateczny
51 – 62pkt. 3+ dostateczny plus
63 - 74 pkt. 4 dobry
75 - 86 pkt. 4+ dobry plus
87 – 98 pkt. 5 bardzo dobry
99 - 100 pkt. 5! celujący
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
Konwersatorium - 30 godz. (1 ECTS)
- samodzielne przygotowanie do każdych zajęć (konwersatorium) = ok. 30 godz. (1 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu = ok. 30 godz. (1 ECTS)
RAZEM ok. 90 godz.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Белошапкова В.А. Современный русский язык. Синтаксис, Москва, 1977.
Большой энциклопедический словарь. Языкознание, ред. В.Н. Ярцева, Москва, 1998.
Дудников А.В. и др. Русский язык, Москва, 1983.
Змарзер В., Люкшин Ю. Учебная грамматика русского языка (пособие для студентов), Варшава, 2009.
Краткая русская грамматика, ред. Н. Шведова, В.В. Лопатин, москва, 1989.
Лекант П.А. и др. Современный русский литературный язык: Учебник, Москва, 1982.
Люкшин Ю., Принципы синтаксического анализа предложения в русском языке, Варшава. 1987.
Чупашева о.М., Трудности синтаксического анализа, Москва, 2004.
Lukszyn J., Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, cz.4, Składnia, red. A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk, PWN W-wa 1987.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: