Historia filozofii II 3202-S1OF22o
Wykład „Historia filozofii II” poświęcony będzie historii myśli europejskiej w czasach nowożytnych i filozofii współczesnej. Podczas zajęć student zostanie zapoznany z głównymi epokami, dyscyplinami, pojęciami, zagadnieniami i nurtami, jakie pojawiły się w historii rozwoju myśli filozoficznej od Nowożytności do wieku XXI. Podczas zajęć omawiane będą problemy filozoficzne poruszane przez poszczególnych myślicieli. Omówione zostaną i zilustrowane przykładami klasyczne zagadnienia filozofii nowożytnej i współczesnej, podstawowe dyscypliny filozoficzne i język filozoficzny omawianych epok.
Najważniejsze zagadnienia: przełom nowożytny i epistemologia XVII wieku: F. Bacon i Kartezjusz; spory ontologiczne i epistemologiczne po Kartezjuszu; empiryzm brytyjski; siedemnastowieczna i osiemnastowieczna myśl polityczna i koncepcje umowy społecznej: J. Locke, T. Hobbes, J. J. Rousseau; etyka i filozofia krytyczna Immanuela Kanta; idealizm niemiecki; reakcja na idealizm niemiecki: materializm i pozytywizm - filozofia nauki, etyka utylitarystyczna, idea postępu, liberalizm J. S. Milla; filozofia przełomu antypozytywistycznego (H. Bergson, F. Nietzsche, W. James, neokantyzm, W. Dilthey, empiriokrytycyzm); główne nurty filozofii XX wieku: 1) różne próby unaukowienia filozofii: fenomenologia E. Husserla, L. Wittgenstein, Koło Wiedeńskie i powstanie filozofii analitycznej; powojenna analityczna filozofia umysłu - podstawowe stanowiska; 2) filozofia M. Heideggera; egzystencjalizm J. P. Sartre'a; 3) filozofia społeczna: J. Habermas, J. Rawls, 4) postmodernizm w filozofii
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student/ka zna kluczowe idee filozoficzne okresu nowożytności i współczesności, dysponuje podstawową wiedzą o myślicielach, którzy wpłynęli na filozoficzne dziedzictwo Europy, rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne, charakterystyczne dla filozofii Zachodu.
Student/ka potrafi przypisać omawiane koncepcje filozoficzne do konkretnych filozofów, zrekonstruować podstawowe historyczne spory filozoficzne,
Student/ka ma świadomość filozoficznych źródeł przekonań i tradycji, charakterystycznych dla dziedzictwa kulturowego Zachodu, ma świadomość związku koncepcji filozoficznych z ich kontekstem historycznym i społecznym.
Kryteria oceniania
Test końcowy
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, dowolne wydanie.
2. Etienne Gilsone, Historia filozofii współczesnej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977.
3. Frederick Copleston, Historia filozofii, t.1-11, dowolne wydanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: