Fonetyka praktyczna języka rosyjskiego I 3202-S1OF11o
Zagadnienia:
Rosyjski system fonetyczny, opis artykulacji dźwięków, klasyfikacja dźwięków, charakterystyka samogłosek i spółgłosek.
Rytmika słowa, właściwości akcentu rosyjskiego, sylaby akcentowane i nieakcentowane.
Redukcja samogłosek (pisownia a wymowa), wymowa samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych.
Artykulacja spółgłosek, wymowa spółgłosek twardych i miękkich.
Połączenia spółgłoskowe (pisownia a wymowa), udźwięcznienie, ubezdźwięcznienie, uproszczenie grup spółgłoskowych.
Połączenia samogłosek ze spółgłoskami, przejście samogłoski „i” w „y” na styku wyrazów.
Zasady transkrypcji fonetycznej.
Zasady ortografii rosyjskiej (morfologiczna, fonematyczna, tradycyjna).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. student zna i rozumie podstawową terminologię fonetyczną w zakresie niezbędnym do realizacji programu przedmiotu
2. student zna klasyfikację i opis artykulacji dźwięków języka rosyjskiego
UMIEJĘTNOŚCI
1. student poprawnie wymawia dźwięki rosyjskie
2. student potrafi stosować podstawowe zasady akcentuacji i wiązać je z zasadami ortografii rosyjskiej
3. student stosuje podstawowe zasady transkrypcji fonetycznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia
2. student ma świadomość znaczenia poprawnej wymowy dla kształtowania więzi społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne w formie dyktand i testów – 35%
- końcowe zaliczenie ustne – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ poprawność ortograficzna, interpunkcyjna,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ poprawność użycia środków językowych
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ poprawność artykulacyjna i akcentuacyjna,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ poprawność językowa
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 60 godz. ECTS: 1,7 w tym:
Udział w zajęciach 60 godz.
Udział w egzaminie -
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną: 12 godz. ECTS: 0,3 w tym:
Samodzielne przygotowanie się do zajęć, w tym ćwiczenie poprawnego akcentowania i artykułowania wyrazów rosyjskich, oraz poprawnego intonowania zdań poprzez wykonanie zadań domowych: 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia/ egzaminu: 2 godz.
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 72 godz. ECTS: 2
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. I.W.Odincowa, Zwuki, ritmika, intonacyja, Izdatielstwo Flinta, Moskwa 2004.
2. I.S.Kostina, N.N.Aleksandrowa, T.I.Aleksandrowa, E.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, foneticzeskij kurs, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Pietierburg 2002.
3. O.A.Prochwatiłowa, Korriektirowocznyj kurs russkoj fonetyki, Wołgograd 2007.
4. I.L.Muchanow, Intonacyja w praktikie russkoj diałogiczeskoj rieczi, Izdatielstwo Russkij jazyk, Moskwa 2009.
5. G.W.Kołosnicyna, Słuszajtie, powtoriajtie…, Intieraktiwnyj fonetyko-razgowornyj kurs. Ucziebnoje posobije dla izuczajuszczich russkij jazyk kak inostrannyj, Moskwa 2003.
6. N.W.Kulibina, Czitajem stichi russkich poetow. Posobije po obuczeniju cztieniju chudożestwiennoj literatury, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Pietierburg 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: